Welke gebreken kunt u bij ons melden na een woningruil?

Met het doen van een woningruil accepteert u de staat van de woning zoals deze op dat moment is. Toch kan het voorkomen dat er na een woningruil onverwachte gebreken in de woning aan het licht komen.

De opleverstaat van de woning

U heeft de woning bezichtigd met de oud-huurder en een medewerker van Woning Advies Nederland (WAN). Na deze bezichtiging heeft u een rapport ontvangen waarin staat vermeld of er gebreken zijn aan de woning en wie deze gebreken moet herstellen.

Ymere vertrouwt erop dat u en de oud-huurder goede afspraken maken over de opleverstaat van de woning. U accepteert de woning in bewoonde staat en moet zich daarmee bewust zijn van gebruikerssporen en de reparaties die u zelf moet doen. Welke dat zijn, is opgenomen in de algemene huurvoorwaarden. Deze informatie kunt u ook nalezen op onze webpagina Overzicht van reparaties en onderhoud.

Nadat de woningruil heeft plaatsgevonden, vervangt Ymere de cilinders van de sloten en plaatst (indien niet aanwezig) rookmelders.

Toch nog gebreken?

Mocht u na het betrekken van de woning toch tegen gebreken in de woning aanlopen waar u met de oud-huurder geen afspraken over heeft gemaakt en die eerder niet aan het licht zijn gekomen? Dan kunt u hierover contact opnemen met Ymere. Zorg er wel voor dat u eerst goed uw huurcontract doorleest om te bekijken of dit onderhoud niet voor uw rekening is of dat er aanvullende afspraken zijn opgenomen in de huurvoorwaarden.

Als de oud-huurder iets in de woning heeft veranderd, staan in het huurcontract afspraken vermeld over het onderhoud en reparaties aan dit onderdeel of ruimte. 

U had een WMO voorziening in uw oude woning

Indien u in de oude woning een WMO voorziening had en u wenst dat deze wordt overgeplaatst naar uw nieuwe woning, dan moet u zelf contact opnemen met de gemeente. De gemeente kan voor u regelen dat dit wordt uitgevoerd.