A A A

Servicekosten

Icoon Huur betalenServicekosten zijn de kosten voor bijvoorbeeld het licht in de hal of het schoonmaken van de trappen.

De servicekosten betaalt u elke maand met uw huur. U betaalt dan de bruto huur die bestaat uit netto huur en servicekosten. Niet iedereen betaalt servicekosten.

In uw huurspecificatie staat waar u voor betaalt

Waar u servicekosten voor betaalt, staat in de huurspecificatie. U heeft deze nodig voor bijvoorbeeld kwijtschelding van gemeentelijke belastingen of de aanvraag huurtoeslag.  U krijgt elk jaar een huurspecificatie bij de brief over de huurverhoging. U kunt de huurspecificatie ook aanvragen.

U betaalt bijvoorbeeld voor:

  • Ramen wassen (buitenkant)
  • Tuinonderhoud
  • Schoonmaken van algemene ruimten
  • Elektriciteit in de algemene ruimten
  • Water
  • Wijkbeheerder (huismeester)
  • Stookkosten

U betaalt bij uw servicekosten ook een bedrag voor:

  • Bijdrage aan fondsen voor glas, ontstopping en graffiti verwijderen (voor nieuwe huurders verplicht). Deze fondsen zijn een soort verzekering waaruit we deze kosten betalen.
  • Serviceabonnement (vrijwillig). Lees meer over het serviceabonnement.

Afrekening

U betaalt elke maand een voorschot voor de servicekosten in uw huur. Na afloop van het jaar vergelijken wij de voorschotten met de echte kosten. U krijgt dan een afrekening. U betaalt dan mogelijk geld bij of u krijgt geld terug. Wij sturen u voor 1 juli de afrekening.

Daarnaast betaalt u administratiekosten bij de jaarlijkse afrekening van de servicekosten. De administratiekosten zijn een percentage van de echte kosten, met een minimum van €7,50. Deze percentages en het minimumbedrag zijn beleid van de Huurcommissie.

Let op: betaalt u de huur met een automatische incasso en moet u bijbetalen voor de servicekosten? U moet dan zelf het bedrag aan ons overmaken. De afrekening servicekosten schrijven wij niet automatisch af.

Moet u bijbetalen en kunt u het niet in 1 keer betalen? Neem contact op met Ymere dan zoeken we samen een oplossing: mail klantenservice@ymere.nl of bel 088 000 89 00. 

Niet eens met de servicekosten?

Bent u het niet eens met uw servicekosten of de afrekening? Bent u niet tevreden over waar u voor betaalt? Of wilt u uw voorschot aanpassen? Neem dan contact op met Ymere: klantenservice@ymere.nl of bel 088 000 89 00.

Let op: ook als u het niet eens bent met de servicekosten of de afrekening, is het belangrijk dat u wel betaalt. Alleen de Huurcommissie en Ymere kunnen beslissen dat u minder gaat betalen of geld terugkrijgt.

Zelf taken uitvoeren (zelfbeheer)

Denkt u dat de klussen in uw gebouw en gezamenlijke tuin beter of goedkoper kunnen? En wilt u graag zelf aan de slag met uw idee? Dat kan, we noemen dat 'zelfbeheer'. U kunt bijvoorbeeld samen met andere bewoners bepalen wat de schoonmaker doet, of een andere tuinbedrijf uitkiezen. U kunt ook een klus helemaal zelf doen. Lees meer over wat u zelf kunt doen met Zelfbeheer.

Hulp nodig?

   WhatsApp: 06 13 22 12 20
   Telefoon: 088 000 89 00
   E-mail: klantenservice@ymere.nl
   Open: maandag t/m vrijdag 8.30-17.00 uur