A A A

Verzoek om huurverlaging

Icoon Huur betalenHuurt u een sociale huurwoning? Dan kunt u soms een verzoek om huurverlaging doen.

Om deze redenen kunt u een verzoek om huurverlaging doen:

  • U kreeg een huurverhoging voor de hogere inkomenscategorie, en na 1 juli is iemand in uw huishouden:
    • minder gaan verdienen
    • weggegaan of overleden 
    • pensioengerechtigd geworden
    • erbij gekomen, zodat u nu met 4 personen of meer bent
  • De puntentelling van uw woning klopt niet of u betaalt meer dan de maximale huur volgens de Puntentelling. U kunt uw punten narekenen met de Huurprijscheck van de Huurcommissie.
  • U wilt huurtoeslag aanvragen, maar uw huurprijs ligt boven de grens voor huurtoeslag. Met uw inkomen komt u in aanmerking voor huurtoeslag. Let op: alleen bij een nieuwe aanvraag, niet als u nu al huurtoeslag krijgt.

U kunt op ieder moment in het jaar vragen om huurverlaging. De huurverlaging gaat niet met terugwerkende kracht in, maar 2 maanden nadat wij uw verzoek hebben ontvangen.

Tip: vraag direct huurverlaging aan als er iets veranderd is. Dan kunnen we de huur snel voor u aanpassen.

Aanvragen

Stuur een brief aan Ymere, Team Bezwaar Huurverhoging, Postbus 2412, 1000 CK Amsterdam. U hoort binnen 4 weken of we akkoord zijn met de huurverlaging.

Stuur deze documenten mee met uw aanvraag:

Iemand in uw huishouden is minder gaan verdienen

  • inkomensverklaringen van alle achtergebleven bewoners over 2016 en 2017. U kunt ze aanvragen via de BelastingTelefoon: 0800 0543 of via mijn.overheid.nl
  • inkomensgegevens van alle bewoners over 2018, vanaf 1 januari tot het moment dat u de aanvraag doet. Bijvoorbeeld salarisstroken of pensioenoverzichten

Iemand in uw huishouden is weggegaan of overleden

  • inkomensverklaringen van alle achtergebleven bewoners over 2016 en 2017. U kunt ze aanvragen via de BelastingTelefoon: 0800 0543 of via mijn.overheid.nl
  • inkomensgegevens van alle bewoners over 2018, vanaf 1 januari tot het moment dat u de aanvraag doet, bijvoorbeeld salarisstroken of pensioenoverzichten
  • een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) van uw gemeente waaruit blijkt hoeveel bewoners er nu op uw adres staan ingeschreven

Iemand in uw huishouden heeft de pensioengerechtigde leeftijd bereikt

  • een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) van uw gemeente waaruit blijkt dat er iemand bij u woont die de pensioengerechtigde leeftijd heeft

Uw huishouden bestaat uit 4 personen of meer

  • een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) van uw gemeente waaruit blijkt hoeveel bewoners er nu op uw adres staan ingeschreven

De puntentelling klopt niet of u betaalt meer dan de maximale huur

Hulp nodig?

   WhatsApp: 06 13 22 12 20
   Telefoon: 088 000 89 00
  Contactformulier
   Open: maandag t/m vrijdag 8.30-17.00 uur
   Bezoektijden balie: maandag t/m donderdag 13.00-16.30 uur of in de ochtend op afspraak