A A A

Inspecties, bezichtiging en eindafrekening

Icoon HuurovereenkomstNa het opzeggen van de huur van uw woning houden wij een voorinspectie, een bezichtiging en een eindinspectie. Daarna krijgt u de eindafrekening.

Als u uw woning opzegt, willen wij de woning graag weer snel in orde maken voor de volgende huurder. Het is daarom belangrijk dat u de woning goed achterlaat. Denk ook aan de berging of de tuin als u die bij de woning huurt.

Let op: is uw huis gebouwd voor 1994? Dan kan er asbest in de vloerbedekking of het zeil zitten. Tot 1994 zat er soms asbest in vloerbedekking of zeil. Wacht met het verwijderen van de vloerbedekking of het zeil tot onze medewerker is geweest voor de voorinspectie.

Stap 1: voorinspectie

Kort na de opzegging komt er een medewerker van Ymere bij u langs om de woning te bekijken. Wij kijken of de woning ‘in goede staat’ is, bijvoorbeeld of niets kapot is of heel vies. Wij beoordelen ook alles wat u aan de woning verbeterd heeft, zoals een nieuw schuurtje of een nieuwe keuken. We bekijken of de verbeteringen mogen blijven en soms kunt u er zelfs geld voor krijgen. U leest hier meer over bij Vergoeding bij verhuizing.

Tijdens de voorinspectie stellen we een rapport op waarin staat:

  • wat u moet verwijderen of veranderen
  • wat u kunt achterlaten
  • wat u moet repareren of schoonmaken
  • of u geld krijgt voor uw veranderingen


U moet bijvoorbeeld:  

  • stickers en schroeven weghalen
  • afval weggooien
  • de wc, badkamer en keuken schoonmaken
  • bij een tuin: onkruid weghalen en struiken en planten snoeien als dat nodig is


Als Ymere de reparatie uitvoert, dan vertellen we ook meteen hoeveel u hiervoor gaat betalen. Zie ook de prijslijst (pdf) voor werkzaamheden door Ymere.

Soms komt er ook een ander bedrijf langs

Bijvoorbeeld om de aansluitingen van gas, elektriciteit en water te controleren, om het energielabel van uw woning te bepalen of om om een plattegrond te maken. We hebben deze informatie nodig om de woning aan iemand anders te verhuren.

Stap 2: bezichtiging

We willen de woning graag snel weer verhuren aan een nieuwe huurder. Daarom plannen we een bezichtiging in voor het einde van uw contract. Soms is dat terwijl u nog in de woning woont. Bij de voorinspectie maken we met u een afspraak voor de bezichting. 

Bij een bezichtiging komt een groepje kandidaten uw woning bekijken. Een medewerker van Ymere is erbij. Tijdens de bezichtiging kunt u ook iets aanbieden ter overname, bijvoorbeeld gordijnen of een vloer.

Tip: ruim uw woning op voor de bezichtiging, en berg geld, sieraden en andere kostbaarheden op.

Stap 3: eindinspectie

De eindinspectie vindt meestal plaats op de laatste dag van de huurovereenkomst. Een medewerker van Ymere (of een aannemer die voor ons werkt) controleert of u alles gedaan heeft wat in de afspraken van de voorinspectie staat. Soms zie je problemen ook pas als de meubels weg zijn. Hier worden dan alsnog afspraken over gemaakt.

Als alles in orde is, levert u uw sleutels in.

Als u met een automatische incasso betaalt dan stopt Ymere de incasso. Betaalt u via uw bank met periodieke overschrijving dan moet u zelf zorgen dat dit stopt.

Let op: is de eindinspectie eerder dan de laatste dag van de huurovereenkomst? Dan betaalt u nog wel huur tot de laatste dag van de huurovereenkomst.

Tip: heeft u huurtoeslag? Geef uw verhuizing dan ook aan de Belastingdienst door. De Belastingdienst kan u hier meer over vertellen op www.toeslagen.nl of via de BelastingTelefoon 0800 - 0543 (gratis).

Stap 4: eindafrekening

Binnen 6 weken na het inleveren van de sleutels ontvangt u een eindafrekening. Hierin staat bijvoorbeeld:

  • huur die u nog moet betalen of terugkrijgt
  • kosten voor reparaties door Ymere,
  • het geld dat u eventueel krijgt voor uw verbeteringen aan de woning


Na de eindafrekening krijgt u soms nog een afrekening van de servicekosten. Het kan zijn dat het nog even duurt voordat u de afrekening servicekosten krijgt. We rekenen de servicekosten voor een gebouw 1 keer per jaar af, voor alle bewoners samen.

Hulp nodig?

Mail: klantenservice@ymere.nl
Telefoon: 088 000 89 00
Open: maandag t/m vrijdag 8.30-17.00 uur