Nieuwe woning huren
U gaat een vrije sector woning of sociale huurwoning huren van Ymere. Gefeliciteerd met uw nieuwe woning!
Huurovereenkomst ondertekenen
U ondertekent de huurovereenkomst in de woning of op een Ymere kantoor.
U betaalt ook de eerste huur met uw pincode en bankpas of u laat een stortingsbewijs van de bank zien. U kunt niet contant betalen of met een creditcard. Daarnaast betaalt u administratiekosten van €16,50 en de kosten voor een naamplaatje van €10 (alleen bij een appartement).
- Lees meer over huur betalen.
Na de eerste keer kunt u zelf kiezen hoe u uw huur wilt betalen, bijvoorbeeld met een automatische incasso of betaalmail.
- Lees meer over de betaalmogelijkheden.
Oplevering
Na het ondertekenen van de huurovereenkomst leveren wij uw woning op. Samen lopen wij door de woning. Wij leggen uit hoe de installaties werken zoals de verwarming of inbouwkeukenapparatuur. Samen kijken we of alles in de woning in orde is.
U krijgt een rapport met:
- de meterstanden
- de gebreken (wat is kapot of niet in orde) en per gebrek staat opgeschreven hoe het hersteld wordt en wanneer
- bijzonderheden over voorzieningen in de woning. Is er bijvoorbeeld een schuur die u overneemt van de vorige bewoner? Wij leggen dan vast dat de schuur van u is en niet van Ymere
U ondertekent dit rapport en wij ook.
U ontvangt informatie over het huren van een woning, ons serviceabonnement, uw servicekosten, huurtoeslag, enzovoorts.
Sleutels
Na de oplevering krijgt u de sleutels.
Niet vergeten!
Inschrijven bij de gemeente waar u gaat wonen
In Amsterdam regelen wij uw inschrijving in de Basisregistratie Personen. U hoeft niets te doen. Bij andere gemeenten moet u wel zelf uw inschrijving regelen. U moet dit binnen 5 dagen na het begin van uw huur doen. Dit staat in de wet. Als u dit niet op tijd doet, kunt u bijvoorbeeld geen huurtoeslag krijgen over de eerste (hele) maand.
Bij sommige gemeenten moet u langskomen aan de balie om u in te schrijven. Bij anderen kunt u het met uw DigID op de website regelen.
Tip: Neem uw huurovereenkomst mee als u zich inschrijft. Hier kan naar gevraagd worden bij de balie.
Huurtoeslag
Als u een sociale huurwoning huurt, kunt u misschien huurtoeslag krijgen. Dit is een bijdrage in de huurkosten. De Belastingdienst vertelt u hier meer over op www.toeslagen.nl of via de BelastingTelefoon 0800 - 0543 (gratis).
Krijgt u al huurtoeslag? Geef dan uw nieuwe adres en uw nieuwe huurprijs door aan de Belastingdienst.
Inschrijving als woningzoekende
Als u een sociale huurwoning van ons huurt, staat u niet meer ingeschreven als woningzoekende. Uw nieuwe huisgenoten ook niet. Wij raden u aan u opnieuw in te schrijven.
- www.woningnet.nl voor Almere, Amsterdam, Haarlemmermeer, Muiden en Weesp.
- www.mijnwoonservice.nl voor Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude.
Hulp nodig?
Neem contact met ons op, maandag t/m vrijdag 8.30 - 17.00 uur