Overzicht van reparaties en veranderingen
U leest op de pagina's hieronder per onderdeel van de woning wie verantwoordelijk is voor reparaties en onderhoud: u of Ymere. Wij geven ook aan wat u mag veranderen aan de woning (bijvoorbeeld opknappen, verbouwen of vervangen). Lees ook de algemene informatie over Zelf klussen en Vergoeding bij verhuizing.
Sommige reparaties voert Ymere alleen uit als u betaalt voor een serviceabonnement, het glasfonds of het ontstoppingsfonds of als u voor dit onderhoud betaalt in de servicekosten.
Ga naar het onderdeel van uw woning:
- Afvoer
- Badkamer en toilet (sanitair)
- Daken, dakgoten, dakramen en dakkapellen
- Gas- en waterleiding. En het voorkomen van bevroren waterleidingen.
- Keuken
- Lampen en elektriciteit
- Muren, plafonds en trappen
- Ramen en deuren (inclusief bel en slot)
- Rookmelder en koolmonoxidemelder
- Schilderen en behangen
- (Schotel)antenne en kabel
- Tuin
- Verwarming en warm water
- Vloeren en vloerbedekking
Probleem in uw huis
Ymere bepaalt niet zelf wie waarvoor verantwoordelijk is. Dit staat in de wet in het ‘Besluit kleine herstellingen’ (zie overheid.nl).
Aansprakelijkheid
U moet de reparatie betalen als het door uw schuld kapot is gegaan of door iemand waarvoor u verantwoordelijk bent (medebewoners, bezoek). U moet voorzichtig zijn en bijvoorbeeld de waterleidingen beschermen tegen bevriezing en zorgen dat de ruit niet breekt als een raam dichtwaait.
Onderhoud aan veranderingen
Heeft u zelf iets veranderd aan de woning? Dan moet u de verandering zelf onderhouden. BIjvoorbeeld: u plaatst een nieuwe keuken, het onderhoud is voor u.
Was de verandering er al toen u de woning kreeg? We repareren en vervangen de standaard-onderdelen van de woning waar u voor betaalt in de huur, bijvoorbeeld een keukenblok of de tegels in de badkamer. Een extra onderdeel moet u zelf onderhouden, bijvoorbeeld inbouwapparatuur of een bad dat de vorige huurder heeft geplaatst.
Het kan zijn dat we een luxer onderdeel vervangen voor een standaard-onderdeel, bijvoorbeeld een gewone kraan in plaats van een thermostaatkraan.
Hulp nodig?
Neem contact met ons op, maandag t/m vrijdag 8.30 - 17.00 uur