A A A

Stappenplan overlast

Icoon OverlastWat kunt u doen als u overlast heeft van uw buren?

Stap 1: Ga eens met uw buren praten.

Praten met uw buren helpt vaak heel goed. Een paar tips:

  • Wacht niet te lang voor u gaat praten.
  • U kunt beter niet gaan praten als u heel boos bent. Kies een moment dat u rustig bent.
  • Denk vooraf goed na over wat u wilt zeggen. Waar stoort u zich precies aan. En wanneer en waarom? Bijvoorbeeld: ik heb last van de harde muziek na 22.00 uur 's avonds, ik kan er niet door slapen.
  • Vraag de buren of het een goed moment is om met ze te praten.
  • Werk samen met uw buren: maak samen afspraken en zoek samen een oplossing.
  • Luister ook naar wat uw buren vertellen over de overlast. Soms krijgt u zo meer begrip en is de overlast minder storend.
  • Vraag ook aan uw buren of zij weleens last van u hebben.


Heeft u een gebiedsbeheerder of huismeester? Zij denken met u mee en kunnen u misschien helpen.

Stap 2: Ymere inschakelen

U kunt Ymere inschakelen als u er samen niet meer uitkomt. Het moet dan wel zo zijn dat:

  • de buren die de overlast veroorzaken, huurder zijn van Ymere;
  • het om overlast gaat die iedereen ernstig zou vinden.

U kunt de overlast niet anoniem melden. Wij zorgen er wel voor dat niemand uw naam te weten komt zonder uw toestemming.

Wij bespreken de overlast met u, geven tips uit de praktijk en adviseren u over de volgende stap. Vaak kan buurtbemiddeling helpen. We verwijzen u dan door naar een organisatie voor buurtbemiddeling in uw gemeente. Deze organisatie helpt u en de buren om samen een goede oplossing te vinden. Helpt de buurtbemiddeling niet? Dan begint Ymere een onderzoek en kan een waarschuwing sturen of nog een keer met de buren gaan praten.

Schrijf op wanneer (datum, tijd) u last heeft gehad van de buren. Zet erbij hoe lang het duurde en wat voor overlast u had. Deze korte aantekeningen kunnen later als bewijs gebruikt worden. U kunt hier een logboek overlast (Word) voor gebruiken.

Let op: de sfeer wordt er niet altijd beter op als u Ymere inschakelt. Denk er dus goed over na.

Stap 3: Juridische procedures

In het uiterste geval kan Ymere een juridische procedure starten. De klachten moeten dan heel ernstig zijn en er moet voldoende bewijs zijn. Wij kunnen dan de rechter vragen om het huurcontract te beëindigen.

U kunt ook zelf een advocaat inhuren met ervaring met burenoverlast. De rechter kan regels vaststellen om de overlast te voorkomen of een boete (dwangsom) eisen.

Een juridische procedure duurt lang en u krijgt niet altijd gelijk van de rechter. U kunt meestal ook niet anoniem blijven.

Hulp nodig?

   WhatsApp: 06 13 22 12 20
   Telefoon: 088 000 89 00
   E-mail: klantenservice@ymere.nl
   Open: maandag t/m vrijdag 8.30-17.00 uur