A A A

Serviceabonnement

Icoon Huur betalenWij raden huurders van een woning aan een serviceabonnement af te sluiten bij Ymere. Ymere voert dan een deel van de reparaties uit, die u anders zelf moet doen.

Onder het serviceabonnement vallen onder andere reparaties aan:

  • sloten, deurknoppen en ander hang- en sluitwerk
  • stopcontacten
  • wastafels, toiletten en ander sanitair
  • het bijvullen van de centrale verwarmingsinstallatie 


In het Overzicht van reparaties en veranderingen staat welk onderhoud onder het serviceabonnement valt.

Onder het serviceabonnement vallen geen reparaties die het gevolg zijn van vernieling of verkeerd gebruik.

De reparaties worden natuurlijk vakkundig voor u uitgevoerd, soms door Ymere en soms door een reparatie- of onderhoudsbedrijf dat wij hiervoor inhuren.

Glasfonds en ontstoppingsfonds

Het glasfonds en het ontstoppingsfonds zijn een soort verzekeringen waaruit we alle kosten voor rioolontstopping en nieuwe ruiten betalen. Voor nieuwe huurders zijn de bijdragen aan deze fondsen verplicht. Betaalt u nog geen bijdrage voor deze fondsen en wilt u deze aanvragen? Neem dan contact op met klantenservice@ymere.nl.

De kosten voor het ontstoppingsfonds zijn € 0,45 per maand en voor het glasfonds € 1,00 per maand.

Voor wie?

Een serviceabonnement is voor huurders van een sociale huurwoning of een vrije sector huurwoning. Voor bedrijfsruimten, bergruimten en parkeerplaatsen, kunt u geen serviceabonnement afsluiten.

Reparatie nodig?

Valt de reparatie onder het serviceabonnement? Vraag de reparatie aan. Direct bij het reparatiebedrijf of bij Ymere, zie: Reparaties en onderhoud.

Abonnement aanvragen of opzeggen

Het serviceabonnement kunt u op elk moment aanvragen. Het kost nu € 4,60 per maand. Als wij dit bedrag verhogen dan sturen wij huurders met een abonnement een brief hierover.

Het serviceabonnement loopt minstens 1 jaar. Daarna geldt een opzegtermijn van 1 maand. De bijdragen aan het glasfonds en het ontstoppingsfonds kunt u niet stopzetten. Deze eindigen pas als de huurovereenkomst eindigt. Als de huurovereenkomst eindigt dan eindigt het serviceabonnement ook automatisch. Hier hoeft u dan niets voor te doen.

Abonnement afsluiten bij reparatie

Als u geen serviceabonnement heeft, maar een reparatie wilt laten doen die daar onder valt, kunt u ook eerst een serviceabonnement afsluiten en daarna de reparatie aanvragen.

Als u geen glasfonds heeft en u hebt glasschade, dan moet u de schade zelf betalen. Let op: veel inboedelverzekeringen hebben ook een dekking voor glasschade. Is de schade ontstaan door vandalisme, neem dan contact op met Ymere over de kosten.

Als u geen ontstoppingsfonds heeft en u heeft een verstopping, dan kunt u bellen met het ontstoppingsbedrijf RRS op 0800 099 13 13 (24 uur per dag gratis bereikbaar).  U betaalt (contact of PIN) de medewerker van de RRS:

  • of € 51,20 (prijspeil 2016) om de verstopping te laten verhelpen
  • of € 24,50 (prijspeil 2016) om de verstopping te laten verhelpen en € 0,45 per maand aan Ymere voor een ontstoppingsabonnement (minstens 1 jaar); de RRS-medewerker heeft het aanvraagformulier bij zich.

U kunt bij een verstopping ook zelf een aannemer inschakelen. U betaalt de kosten dan zelf.

Hulp nodig?

   WhatsApp: 06 13 22 12 20
   Telefoon: 088 000 89 00
   E-mail: klantenservice@ymere.nl
   Open: maandag t/m vrijdag 8.30-17.00 uur