A A A

Uitkomsten onderzoek duurzaam gedrag en dienstverlening dicht bij huis

woensdag 9 augustus 2017

In juni hebben we huurders via ons Digitaal Klantenpanel gevraagd naar hun mening over duurzaam gedrag en welke zaken zij dicht bij huis willen regelen. Voor leden tot 35 jaar hebben we extra vragen gesteld over participatie en hoe wij hen het beste kunnen bereiken. De resultaten worden gebruikt voor de ontwikkeling van een aantal hulpmiddelen om duurzaam gedrag bij onze huurders aan te moedigen en om onze dienstverlening te verbeteren.

Ruime meerderheid van het panel vindt duurzaam gedrag belangrijk

In de woordwolk (zie foto) ziet u welke woorden er zijn gegeven op de vraag waar men aan denkt bij 'duurzaam gedrag'. Hoe groter het woord, hoe vaker deze is genoemd. Van de deelnemers vindt 85% duurzaam gedrag belangrijk. Bijna 60% geeft aan dat Ymere huurders kan aanmoedigen om energiezuiniger te wonen door duidelijk te maken hoeveel geld je kan besparen. Bijna 20% van de leden wordt aangemoedigd, als zij met hun gedrag een bijdragen leveren aan een beter milieu. In de open antwoorden geven de meeste leden aan dat ze aangemoedigd worden door: het plaatsen van zonnepanelen, meer onderhoud door Ymere zelf en door samen te werken. 8% van de leden vindt dat alleen zijzelf verantwoordelijkheid zijn voor duurzaam gedrag en niet Ymere. Zij vinden dat dit geen taak is voor een woningcorporatie. Ruim twee derde van de leden vindt echter wel dat Ymere een rol kan of moet spelen. In de open antwoorden geven leden aan: 'Ymere heeft een groot bereik en kan veel mensen informeren en bewust maken'. Er werd ook aangegeven: 'met een goede samenwerking bereik je meer'. Ongeveer 1 op de 5 mensen wil niet meewerken aan het vergroten van duurzaam gedrag.

Samenwerken om duurzaam gedrag te stimuleren

woordenwolk vraag 1 onderzoek duurzaam gedragWe vroegen het panel wat zij samen met Ymere kunnen doen om duurzaam gedrag onder huurders te vergroten. Het merendeel van de panelleden antwoordde:

  • Samen stimulerende acties organiseren (35%).
  • Samen bijeenkomsten organiseren over duurzaam gedrag (27%).
  • Huurders tot energiecoach opleiden door Ymere (23%).

De energiecoach

We hebben panelleden ook een paar vragen gesteld over de energiecoach. 46% wil advies van een coach om geld te kunnen besparen, 32% om het milieu te verbeteren, en 18% wil geen advies. Een kwart van de deelnemers zou (misschien) zelf energiecoach willen worden en dan met name omdat zij een bijdrage willen leveren aan het verbeteren van het milieu.

Kantoor in de buurt

Van de deelnemers vindt 55% een kantoor in de buurt belangrijk, 45% is neutraal of vindt het niet belangrijk. Op de vraag wat voor type kantoor de voorkeur heeft, is de top 3 van antwoorden:

- een wijkpunt in uw wijk, met wijkbeheerders als vast aanspreekpunt (47%).

- Ik heb geen voorkeur (22%).

- Een kleiner kantoor in uw gemeente, waar u tijdens spreekuur langs kan komen (21%).

In het totale rapport van dit onderzoek ziet u hoe de panelleden het liefste contact hebben met Ymere voor diverse onderwerpen. Het valt op dat er weinig behoefte is aan face-to-face contact maar vooral aan contact per telefoon en e-mail. Wij denken dat die behoefte aan persoonlijk contact er vooral is, als je er niet goed uitkomt met elkaar of als het ingewikkelde zaken betreft. Bij 'groot onderhoud' – wat vaak ingrijpend is - zie je dan ook de hoogste score op 'persoonlijk (face-to-face) contact'.

Participatie jonge huurders

Drie kwart van de jongere leden (t/m 34 jaar) heeft (misschien) interesse om mee te denken met Ymere over het verbeteren van de dienstverlening en beleid, of het ontwikkelen van nieuwe producten. Zij willen met name meepraten over de eigen woning en buurt, duurzaamheid, onderhoud aan de woning/het woongebouw en de leefbaarheid.

Klink op de link voor het volledige rapport van dit onderzoek.

Wilt u meer weten over het Digitaal Huurderspanel of lid worden? Meer informatie vindt u op de pagina van het Digitaal Huurderspanel.