A A A

Twee soorten servicekosten: hoe zit dat?

dinsdag 4 juni 2019

ouderen rekenen

In april ontving u een overzicht van al uw servicekosten, samen met de huurverhogingsbrief. Hierin stond ook of de servicekosten omhoog gaan. Later in het jaar krijgt u van ons ook nog een aparte afrekening van de servicekosten. Daarin staat of u moet bijbetalen of geld terug krijgt. Hoe zit dat nou eigenlijk?

 

Niet-verrekenbare servicekosten

In het overzicht van april staan alle servicekosten vermeld. Een aantal van deze servicekosten kan zijn gestegen. Dit zijn de kosten voor het uitvoeren van ruitreparaties, het ontstoppen van leidingen en het verwijderen van graffiti. We noemen dit de niet-verrekenbare servicekosten, zeg maar een soort vaste kosten. We stellen die voor heel het jaar vast, waardoor u later niet hoeft bij te betalen. Onder de niet-verrekenbare servicekosten vallen ook de kosten voor de 24-uursservice voor verwarming, de mogelijk aanwezige noodtelefoon in de lift, en het vrijwillige serviceabonnement.

Werking

Wat u betaalt voor de niet-verrekenbare servicekosten voor ruitreparaties, het ontstoppen van leidingen en het verwijderen van graffiti, gaat naar fondsen (een soort 'potjes'). Als er werkzaamheden nodig zijn, dan betalen we die uit deze fondsen. Ymere beoordeelt elk jaar of aanpassing nodig is van deze servicekosten. We doen dat samen met de huurdersorganisatie. We kijken dan of er meer geld in de fondsen moet komen. Als dat zo is, dan verhogen we de servicekosten.

Verrekenbare servicekosten

Ieder jaar krijgt u ook nog een afrekening van andere servicekosten. Het gaat om kosten voor wijkbeheer, stroomgebruik en schoonmaak van algemene ruimtes, ramen wassen (ook van uw eigen woning) en tuinonderhoud. Daarnaast betalen sommige huurders ook een bedrag voor stookkosten en water. Deze kosten noemen we de verrekenbare servicekosten. De soorten servicekosten kunnen per woongebouw verschillen en zijn niet precies te voorspellen. Zo is van te voren niet precies bekend hoeveel stroom er voor de algemene ruimtes wordt gebruikt.

De soorten servicekosten en wat het verschil is, hebben we in een handig plaatje gezet. Klik op het plaatje om deze groter te maken.

servicekosten vast variabel

Jaarlijkse afrekening

Voor de verrekenbare servicekosten betaalt u iedere maand een door ons geschat bedrag. Dit noemen we het voorschot. Wij verrekenen uw voorschotbedragen na afloop van het jaar met de echt gemaakte kosten. Misschien moet u iets bijbetalen, of krijgt u juist iets terug. De brief met daarin de afrekening van de verrekenbare servicekosten sturen we binnen de eerste zes maanden van het jaar, dus uiterlijk voor 1 juli. Het kan zijn dat u de brief dit jaar iets later ontvangt, maar we doen er alles aan om hem op tijd te bezorgen.

Aanpassing voorschotbedragen nodig?

Ieder jaar bekijken we of de voorschotbedragen omhoog moeten. We kijken daarvoor naar de laatste afrekening. Op die manier kunnen we de voorschotbedragen zo goed mogelijk bepalen. Moet u bijbetalen? Dan verhogen we in de tweede helft van het jaar het voorschotbedrag. We proberen namelijk te voorkomen dat u het jaar daarna weer moet bijbetalen. Bij kleine verschillen veranderen we het voorschotbedrag niet. Als we de voorschotbedragen verhogen, dan laten we u dat ruim van te voren weten. U kunt dan alvast wennen aan het nieuwe voorschotbedrag.

Meer informatie

Ga voor meer informatie naar Servicekosten.