10-1-2020  |  Persbericht

Een nieuw thuis in Amsterdam-Noord: 133 sociale huurwoningen erbij in Overhoeks

Alleen maar blije gezichten van huurders bij de officiële oplevering van 133 nieuwe sociale huurwoningen van Ymere in Amsterdam-Noord afgelopen week. Huurder Jaap Bollee kan zijn geluk niet op.

Bewoners zijn beretrots op hun nieuwe, compacte woning in een prachtig stukje ‘nieuw Amsterdam’ op de noordoever van het IJ. Stadsdeelvoorzitter Erna Berends en wethouder Wonen Laurens Ivens kregen een rondleiding van een glunderde bewoner Jaap Bollee: “Moet je eens kijken wat een uitzicht!”

Ivens: “Ik zou het wel weten. Hier wil je wonen!”

Wethouder Ivens was ook onder de indruk en zou zo de verhuisdozen inpakken om ook compact op Overhoeks te wonen. Maar hij moet dat vanwege praktische bezwaren laten overgaan, zo zei hij tegen een grote groep bewoners en andere genodigden bij de feestelijke oplevering.  “Ik ben heel blij dat we in Overhoeks vasthouden aan een gemengde stad. Dat er ook hier, vlakbij het centrum, nieuwe sociale huurwoningen worden gebouwd. Ik heb net een woning bekeken, en er is echt over nagedacht: een mooi uitzicht, brede ingang. Compact wonen met toch een enorm gevoel van ruimte”, aldus Ivens. “Het is dat het niet past met mijn gezin, en dat mijn inkomen nét een tikkie te hoog is, maar anders wist ik het wel. Hier wil je wonen!”

Stadsdeelvoorzitter Erna Berends, die zelf ooit begonnen is in de Van der Pekbuurt, omschrijft het gebouw en de woningen in één woord als ‘prachtig’. Berends: “En ik hoop dat de nieuwe bewoners ook echt de wijk ingaan. Naar de Van der Pekmarkt, voor hun boodschappen, en een praatje.”

Voor Ymere was de bouw van compacte woningen op deze plek een zeer bewuste. Logische keuze, zegt Karin Laglas, voorzitter van de directieraad van Ymere. “We weten allemaal dat er een enorme vraag naar betaalbare huurwoningen is in Amsterdam. Vooral van 1-persoons huishoudens. Door te kiezen voor compacte woningen spelen we in op die vraag en bouwen we op dezelfde plek meer betaalbare woningen. Zo kunnen we nog meer woningzoekenden blij maken met een thuis”, aldus Laglas. “Het zijn prachtige woningen geworden in een heel mooi gebouw op een fantastische plek. Ik ben er trots op dat we dat met zijn allen hebben bereikt.”

Deze 133 nieuwe woningen zijn nog maar het begin, want de komende jaren zorgt Ymere voor nog zo’n 500 extra sociale huurwoningen in de wijk Overhoeks. Dat is goed nieuws voor iedereen met een bescheiden inkomen die op zoek is naar een betaalbare, sociale huurwoning in Amsterdam, vlakbij het centrum.

De sociale huurwoningen op het voormalige Shellterrein zijn studio’s en geschikt voor zowel één- als tweepersoonshuishoudens.

Karin Laglas in gesprek met Jaap Bollee en Laurens Ivens

Met persvragen kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie van Ymere via communicatie@ymere.nl..