4-11-2020  |  Persbericht

Start bouw De Jakoba met 135 sociale huurwoningen in Overhoeks

Op gepaste wijze vanwege corona vierden Ymere samen met stadsdeel Noord en Dura Vermeer onlangs de start van de bouw van De Jakoba in Overhoeks. In dit duurzame gebouw komen 135 studio’s voor met name 1-persoonshuishoudens, zowel starters als doorstromers. Ook komen er 2 bedrijfsruimten.

Betaalbaar wonen in de stad

Eerder dit jaar leverden we in Overhoeks 133 sociale huurwoningen op in De Berend. Ook dit zijn vooral studio’s voor 1-persoonshuishoudens. Ymere ontwikkelt vooral compacte woningen in Overhoeks omdat er in Amsterdam een grote en toenemende vraag is naar sociale huurwoningen onder met name 1-persoonshuishoudens. Door compacte woningen te bouwen kunnen we ook meer woningen realiseren en dus meer mensen blij maken met een nieuwe woning. Naast studio’s komen er ook appartementen voor 2- en 3-persoonshuishoudens De gemiddelde oppervlakte van de woningen in De Jakoba is 46 m2.

Beeld: Absent Matter 'De Jakoba'

Snel bouwen

Het ontwerp van De Jakoba is van Studioninedots. Door vanaf het begin in co-making samen te werken met Dura Vermeer, kunnen we dit gebouw betaalbaar realiseren. Niet alleen de bouwkosten, maar de complete stichtingskosten zijn voorafgaand aan het ontwerptraject gezamenlijk geanalyseerd. Zo werden bouwtijdverkorting en een efficiënt gebruik van de bouwplaats de twee pijlers gedurende het gehele ontwerptraject.  Een concreet voorbeeld hiervan is de toepassing van een bijna geheel prefab betonnen gevel, die op dit moment elders in het land al vervaardigd wordt. Uitgaande van een voorspoedige bouw, kunnen de eerste huurders al in het voorjaar van 2022 verhuizen naar hun nieuwe woning!

Beeld: Absent Matter 'De Jakoba"

Een mix aan woningen en voorzieningen

Overhoeks wordt een complete en dynamische wijk aan het IJ met wonen, werken en voorzieningen. In totaal worden er 1.800 woningen gerealiseerd, waarvan ca. 600 sociale huurwoningen van Ymere. En naast woningen komen er ook steeds meer voorzieningen zoals een brede school, buurtkamer, bowlingbaan en horeca, waar ook de bewoners uit de aangrenzende Van der Pekbuurt gebruik van kunnen maken. Een echte gemengde wijk op een prachtige plek aan de oevers van het IJ.