A A A

VvE-bijdrage

Via uw VvE-bijdrage spaart u voor onderhoud aan uw complex. Ook draagt u bij aan de kosten voor bijvoorbeeld tuinonderhoud, schoonmaak, verzekeringen, elektriciteit en de diensten van een VvE-beheerder.

Waaruit is de VvE bijdrage opgebouwd?

Servicekosten zijn opgebouwd uit verschillende bedragen. Een deel bestaat uit de lopende uitgaven van de Vereniging van Eigenaren (VvE), bijvoorbeeld reparaties, verzekering en energiekosten. Een ander deel zijn reserveringen voor uitgaven in de toekomst. De meest voorkomende kosten zijn:

  • dagelijks onderhoud (bijvoorbeeld van het gebouw en de lift)
  • verzekeringen
  • schoonmaak en/of ramen wassen
  • electra/gas/water
  • diverse kosten zoals ontstopping van de riolering, graffiti verwijderen en dakinspectie
  • overige verenigingskosten
  • het reservefonds voor toekomstig groot onderhoud
  • beheerkosten

Waarvoor betaal ik maandelijkse VvE-bijdrage?

U betaalt maandelijkse VvE-bijdrage ten behoeve van uw eigen VvE. Het geld komt binnen op de eigen rekening van de VvE. De maandelijkse bijdrage is gebaseerd op de begroting. Deze begroting bevat de te verwachten kosten die de VvE in een jaar gaat maken, bijvoorbeeld kosten voor verzekering, sparen voor onderhoud, reparatieverzoeken en meer. De begroting van uw VvE vindt u terug op Twinq.

Bekijk informatie voor uw VvE

Log in bij Twinq

Kan de VvE-bijdrage omlaag?

Jaarlijks besluit de Vergadering van Eigenaars over de maandelijkse bijdrage. De Vergadering van Eigenaars kan altijd besluiten de maandelijkse bijdrage naar beneden toe bij te stellen, maar veelal is dit geen verstandig besluit. Met een goede onderbouwing is de bijdrage naar beneden toe bij te stellen.

Wat moet ik aangeven bij de belastingdienst?

Bij het indienen van uw belastingaangifte dient u het aandeel in het reservefonds van uw appartementsrecht op te geven als vermogen in box 3.

Iets anders

Hulp nodig?

Telefoon: 088 000 89 00
Contactformulier voor eigenaren
Open: maandag t/m vrijdag 8.30-17.00 uur