Huur betalen

U betaalt iedere maand huur voor de woning (netto of kale huur), voor servicekosten en soms voor onderhoudsabonnementen. Alle delen samen vormen de bruto huur. De samenstelling van uw huur staat in de huurspecificatie. Deze ziet u direct in het huurdersportaal MijnYmere.

 

 

Netto of kale huur

Dit betaalt u voor het gebruik van de woning. Ieder jaar op 1 juli gaat de huur omhoog. U krijgt daar vóór 1 mei een brief over. Voor de vrije sector en bedrijfspanden zijn er andere regels.

Huurtoeslag aanvragen kan als u een sociale huurwoning heeft en uw inkomen laag is. Als u huurtoeslag aanvraagt, rekent u met de kale huur en een deel van de servicekosten.

Servicekosten

Servicekosten betaalt u bijvoorbeeld voor schoonmaak en onderhoud aan de lift. Soms zijn ook water, gas en stroom een deel van de servicekosten.

Voor servicekosten betaalt u maandelijks een voorschot. Eenmaal per jaar ontvangt u hiervoor een afrekening. Soms moet u extra betalen, soms krijgt u geld terug. ​

Onderhoudsabonnementen

Onderhoudsabonnementen zijn extra diensten van Ymere, waarmee u extra onderhoud en reparaties kunt krijgen. Ook hebben we een glasverzekering voor huurders.

Huurachterstand?

Als u de huur niet kunt betalen, kan dat zorgen voor veel stress en andere problemen. Daarom vragen we u, als u huurachterstand heeft, om zo snel mogelijk contact met ons op te nemen. We kijken dan samen met u naar de beste oplossing. U kunt ook langskomen voor een gesprek, als u dat prettiger vindt. U leest meer op de pagina Huurachterstand