Tijdelijke huurkorting of huurbevriezing

Huurt u een woning in de vrijesector en is uw inkomen tijdelijk gedaald? En kunt u daardoor uw huur niet meer betalen? Dan kunt u misschien een tijdelijke huurkorting of huurbevriezing bij ons aanvragen. 

U kunt tijdelijke huurkorting of huurbevriezing aanvragen via MijnYmere. 
Tijdelijke huurkorting of huurbevriezing aanvragen
Heeft u nog geen account ? Maak dan eerst een MijnYmere-account aan.

Goed om te weten

  • Of u een tijdelijke huurkorting krijgt of huurbevriezing is afhankelijk van de hoogte van uw huur in combinatie met uw inkomen.
  • Een tijdelijke huurkorting houdt in dat uw netto huur tijdelijk wordt verlaagd tot een bepaald bedrag. Hoeveel korting u krijgt hangt af van de hoogte van uw huur.
  • De huurbevriezing houdt in dat de huurverhoging van 2024 wordt teruggedraaid.

Tijdelijke huurkorting of huurbevriezing aanvragen

Voorwaarde 1

Het gedaalde inkomen is tijdelijk

  • U woont alleen en uw jaarinkomen is in 2023 niet hoger dan € 40.765
  • U woont met 2 of meer mensen en uw gezamenlijk jaarinkomen is in 2023 niet hoger dan € 45.014

Let op! de daling van uw inkomen is tijdelijk, omdat u bijvoorbeeld even zonder werk zit. Is uw inkomen blijvend gedaald, omdat u bijvoorbeeld met pensioen bent gegaan? Dan komt u niet in aanmerking voor een tijdelijke huurverlaging.

Voorwaarde 2

Uw netto huur is minimaal € 808,06
Met netto huur bedoelen we de huur zonder de servicekosten. Ligt uw netto huur tussen de € 808,06 en € 1131 dan komt u in aanmerking voor een tijdelijke huurkorting (prijspeil 2023). Voor de huurbevriezing geldt geen maximale huur.

1. Inkomensgegevens

We hebben de inkomensgegevens nodig van uzelf én van alle personen die op dit moment staan ingeschreven op uw adres. Het inkomen van inwonende kinderen tot en met 26 jaar telt niet mee. Lever de volgende gegevens aan waaruit blijkt dat uw inkomen gedaald is:

  • Een inkomensverklaring van het jaar 2021 of 2022. U vraagt deze op bij de belastingdienst. Een kopie van de definitieve aanslag inkomstenbelasting 2021 of 2022 is ook goed.
  • Actuele inkomensgegevens over 2023.
  • De reden waarom uw inkomen gedaald is. Stuur hier ook een bewijs van mee.


2. Uittreksel ‘Basis Registratie Personen’

U heeft het uittreksel nodig waar op staat vermeld hoeveel personen zijn ingeschreven op uw adres. U kunt dit document aanvragen bij uw gemeente. Dat kan telefonisch en bij sommige gemeenten kan het ook via de website met uw DigiD.

Let op: er zijn verschillende soorten uittreksels. We adviseren u om te bellen met de gemeente en te vragen welk uittreksel u nodig heeft waar het aantal personen op vermeld staat. Dit om te voorkomen dat u het verkeerde uittreksel aanvraagt.

Goed om te weten:

  • Het uittreksel mag niet ouder zijn dan drie maanden.
  • Het opvragen van het uittreksel kost u geld.
  • U ontvangt het uittreksel meestal binnen 3 tot 5 werkdagen.

  • Heeft u het uittreksel ‘Basis Registratie Personen’ klaarstaan? Op dit uittreksel staat hoeveel personen zijn ingeschreven op uw adres. Staan deze gegevens niet op het uittreksel? Dan kunnen we uw aanvraag helaas niet in behandeling nemen.
  • Heeft u het burgerservicenummer (BSN) in alle documenten onleesbaar gemaakt?
  • Om de aanvraag te kunnen doen, heeft u uw contractnummer bij Ymere nodig. Deze vindt u in uw huurspecificatie.