Wat vinden onze huurders? Resultaten van het HIRA-onderzoek 2024

Eind 2024 ontvingen huurders van woningcorporaties in de regio Amsterdam een uitnodiging om mee te doen aan het HIRA-onderzoek. In totaal vulden ruim 60.000 huurders de vragenlijst in, waarvan ruim12.500 huurders van Ymere; een respons van 23%. Daar zijn we ontzettend blij mee. Want hoe meer huurders hun mening geven, hoe beter wij kunnen werken aan wat echt belangrijk is.

Wat valt op in de resultaten? 

Omdat dit inmiddels de derde keer is dat het HIRA-onderzoek is uitgevoerd, kunnen we voor het eerst trends over meerdere jaren zien. En dat levert interessante inzichten op. 

Zo blijkt dat huurders iets minder overlast ervaren van buren dan voorheen. Dat is goed nieuws. Tegelijkertijd zien we dat de waardering voor het onderhoud van de woning iets is gedaald. Ook de betrokkenheid van buurtbewoners en de zichtbaarheid van Ymere in de wijk worden iets minder positief beoordeeld dan in eerdere jaren. Dat zijn signalen die we serieus nemen. Op sommige punten zijn we al aan de slag gegaan, bijvoorbeeld met extra onderhoud bij nieuwe verhuringen, meer inzet van wijkbeheerders, intensieve aanpak van vocht en schimmel, verduurzamen van woningen met een laag energielabel en het verbeteren van onze dienstverlening. Andere punten nemen we mee in onze plannen voor de komende tijd. 

Hoe beoordelen huurders hun woning? 

Gemiddeld geven Ymere-huurders hun woning een 6,9. Veel huurders zijn tevreden over de grootte en de indeling van hun huis. Minder positief zijn ze over de geluidsisolatie. Als ze mogen kiezen wat we als eerste zouden moeten verbeteren, dan staat geluidsisolatie bovenaan. Ook isolatie tegen kou wordt vaak genoemd. Opvallend is dat steeds meer huurders aangeven dat hun woning beter bestand moet zijn tegen hitte – een signaal dat past bij de toenemende zomerse temperaturen. 

En hoe zit het met de buurt? 

De meeste huurders zijn tevreden over hun woonomgeving. Meer dan de helft geeft hun buurt een 8 of hoger. Toch is er ook ruimte voor verbetering: één op de zeven huurders geeft een onvoldoende. Overlast speelt hierin een belangrijke rol. Vooral vervuiling in de buurt wordt vaak genoemd als storend. Hoewel de overlast door buren is afgenomen, is de waardering voor de aanpak van vervuiling iets gedaald ten opzichte van twee jaar geleden. 

Betaalbaarheid blijft een belangrijk thema 

Voor veel huurders blijft betaalbaarheid een zorg. Een derde vindt de huur te hoog in verhouding tot het inkomen. Nog eens een derde vindt de huur wel hoog, maar nog net betaalbaar. Positief is dat de druk van de energierekening iets is afgenomen: waar in 2022 nog 40% aangaf dat de energiekosten te hoog waren, is dat nu gedaald naar 30%. 

Verhuiswensen en woonruimte 

De meeste huurders vinden hun woning qua grootte passend. Toch geeft ongeveer 12% aan dat hun woning eigenlijk te klein is. De helft van de huurders staat open voor een verhuizing, bijvoorbeeld naar een grotere, mooiere of gelijkvloerse woning. Maar slechts 7% heeft een concrete verhuiswens. Tegelijkertijd groeit de groep die wel zou willen verhuizen, maar geen mogelijkheden ziet – van 17% vier jaar geleden naar 19% nu. Ook zien we dat steeds meer mensen realistischer worden in hun wensen: de belangstelling voor kleinere woningen (onder de 70 m²) neemt toe. 

Wat doen we met deze inzichten? 

De resultaten van het HIRA-onderzoek helpen ons om beter aan te sluiten bij wat huurders belangrijk vinden. We blijven investeren in onderhoud, leefbaarheid en betaalbaarheid. Daarnaast zetten we stevig in op huurdersgericht en gebiedsgericht werken. Want alleen samen met onze huurders kunnen we zorgen voor fijne woningen en buurten. 

Heeft u meegedaan aan het onderzoek? Dan willen we u hartelijk bedanken. En heeft u ideeën of wilt u met ons in gesprek over hoe we onze dienstverlening kunnen verbeteren? We horen het graag! 

Alle resultaten kunt u in het rapport lezen.  

Geen nieuws meer missen? 

Ontvang het laatste nieuws in uw inbox. Meld u aan voor onze nieuwsbrief

Aanmelden