Help! De lift is kapot. Wat nu?

‘Tijdelijk buiten bedrijf’. Van liften verwacht je dat ze doen waarvoor ze zijn ontworpen: je probleemloos, comfortabel en veilig vervoeren. Omhoog en omlaag. Als een lift tijdelijk uitvalt vanwege onderhoud of storing en je bent aangewezen op de trap besef je pas –zeker in een wat hoger complex- hoe belangrijk ze zijn. En verwacht je dat de lift snel weer in bedrijf is. Hoewel we alles op alles zetten een lift weer snel te fixen, kan dat door een wereldwijde schaarste aan onderdelen soms langer duren dan wenselijk is. Dat is niet alleen hinderlijk en ingrijpend voor bewoners, maar beperkt hen ook in hun bewegingsvrijheid. En dat is naar.

Liften zien er simpel uit. Een rechthoekige stalen doos met schuifdeuren die je, hangend aan stalen kabels, na een druk op de knop, soepel omhoog of omlaag vervoerd. Inclusief boodschappen, scootmobielen, verhuisdozen of kinderwagen. Maar achter de lift gaat een wereld van techniek, elektronica, katrollen, sensoren en software schuil die naadloos op elkaar is afgestemd en ingeregeld.

Liften zijn een van de veiligste vervoermiddelen ter wereld. Dat komt omdat ze zijn uitgevoerd met allemaal veiligheidssystemen die de veiligheid van de passagiers garandeert. Als een component uitvalt, gaat de lift ‘in storing’ totdat het probleem verholpen is. Veiligheid voor alles.

Geen lift hetzelfde

In veel woongebouwen van Ymere met meerdere verdiepingen zijn één of meer liften aanwezig. Ook hier geldt: zoveel woningen, zoveel liften die variëren in merk, capaciteit, vermogen, techniek, software en elektronica.

“We hebben heel veel onderdelen op voorraad in onze magazijnen, maar niet alles”, vertelt Marcel Heuseveldt van liftbedrijf Orona die veel liften van Ymere onderhoudt. “Bijvoorbeeld elektronische onderdelen die de besturing van de lift regelen. Dat is maatwerk en moet per lift worden gebouwd of aangepast met software. Door wereldwijde schaarse is dat op dit moment soms lastig. De levertijden zijn lang. Als het onderdeel überhaupt al geleverd kan worden.”

Schaarste

Heuseveldt vergelijkt het met de problemen die veel autofabrikanten op dit moment ervaren. “In Duitsland staan er tienduizenden auto's klaar om te worden afgeleverd bij de dealer, maar dat kan niet omdat er nog een aantal onderdelen missen.”

Laat duidelijk zijn dat Ymere er alles aan doet om een lift zo snel mogelijk te repareren. Indien mogelijk voeren we een noodreparatie uit. Lukt dat allemaal niet omdat onderdelen niet direct leverbaar zijn, dan plaatsen we bijvoorbeeld een stoeltjeslift en bieden we tilhulp aan voor bijvoorbeeld de boodschappen en andere zware spullen.

Het plaatsen van een noodlift aan de buitenkant van een gebouw is niet altijd mogelijk vanwege de langdurige aanvraag van vergunningen, bouwkundige aanpassingen of beschikbaarheid.

Het goede nieuws is dat langdurige uitval van liften gelukkig zeldzaam is. En onderhoud en de meeste storingen binnen een dagdeel zijn verholpen. Gelukkig maar. Want ook wij vinden dat een lift het gewoon moet doen. Omhoog, omlaag.

Meer over dit onderwerp:

Geen nieuws meer missen? 

Ontvang het laatste nieuws in uw inbox. Meld u aan voor onze nieuwsbrief

Aanmelden