Sociaal incasseren om huurders met een huurachterstand te ondersteunen

Het aantal Nederlanders dat regelmatig moeite heeft met het betalen van hun rekeningen neemt toe. Volgens het Nibud heeft liefst 42% van de huishoudens in het afgelopen jaar te maken gehad met één of meerdere betalingsproblemen. Ook Ymere komt dit soort huishoudens tegen.

Sociaal incasseren

Want hoewel de huurachterstand bij Ymere in 2023 gedaald is tot onder de één procent, zijn er evengoed mensen die problemen hebben met het betalen van hun huur. Daar probeert Ymere hen op alle mogelijke manieren bij te helpen, onder meer door middel van ‘sociaal incasseren’.

Het kan iedereen overkomen

Het is vaak zo dat mensen die in de problemen belanden, het op voorhand niet hadden verwacht. Betalingsproblemen kunnen tenslotte écht iedereen overkomen. Mildred, die in Almere een woning van Ymere huurt, is een van hen. “Ik heb nooit problemen gehad met het betalen van mijn huur. Het werd van mijn rekening afgeschreven en ik had altijd genoeg. Ik werk in de palliatieve terminale zorg, ik lever, ik studeer goed, ik ben goed aangepast – het kán niet misgaan, dacht ik. Totdat het misgaat…”

Verschillende factoren

De financiële problemen van Mildred werden veroorzaakt door de coronatijd. Zoals bij veel mensen, hakte de pandemie ook bij haar persoonlijk erin: minder contact met de buitenwereld en ‘een beetje chaos’ droegen er mede aan bij dat ze in de problemen belandde. In die periode werden de facturen die Mildred als zzp’er indiende, niet betaald. Hierdoor kon zij op een gegeven moment haar eigen rekeningen niet meer betalen. “Doordat het zo misging, heb ik me gestort in mijn werk, in plaats van achter mijn geld aan te gaan. Op een gegeven moment werd ik gebeld door Carla Koster van Ymere, die mij heel direct de vraag stelde: ‘U loopt achter, wanneer denkt u dat te kunnen betalen?’”

Steeds later betalen

“Huurachterstanden kunnen op heel veel manieren ontstaan”, vertelt Carla, medewerker huurincasso bij Ymere. “Dat komt vaak door baanverlies, echtscheiding, terugval van inkomsten of als mensen gekort worden op hun toeslagen. Het kan ook zijn dat mensen die laat in de maand betalen, dat steeds later gaan doen. Daardoor kunnen ze het op een gegeven moment niet meer ophoesten – en dan komen ze er niet meer uit. En dat is het moment waarop er echt problemen gaan ontstaan.”

Zo snel mogelijk contact opnemen

Ze vervolgt: “Neem daarom zo snel mogelijk contact op, dan zijn de problemen nog te overzien en kunnen we nog afspraken maken. Je merkt dat het voor mensen best wel moeilijk is om die stap te zetten en de telefoon te pakken. Bijvoorbeeld omdat ze het eng vinden, omdat ze zich schamen of omdat ze het eigenlijk ook niet meer weten. Ze verwachten dan ook niet dat de andere partij nog iets zou kunnen doen. Maar het is in het belang van de huurder zelf dat hij of zij zo snel mogelijk contact opneemt.” 

Iemand die in je gelooft

Mildred zag op een gegeven moment (ook) door de bomen het bos niet meer en moest simpelweg toegeven dat ze het ‘niet meer wist’. “En dan is het des te fijner om te merken dat diegene aan de telefoon je serieus neemt. Ik had echt het gevoel dat ze me geloofde én dat ze in me geloofde dat ik het kon. Ze probeerde gewoon mee te denken, en me erop te wijzen hoe serieus het was zónder me angst in te boezemen. Ik voelde me vooral in mijn waarde gelaten, dat ik even de ruimte had om naar een oplossing te zoeken.”

Tot slot heeft Mildred nog een wijze raad voor mensen die hetzelfde overkomt: “Je hoeft niet de schijn op te houden. Vertel de waarheid, dan krijg je hulp en gelooft men je. Wees jezelf – het hoeft niet aan jou te liggen. En áls het aan jou ligt, ga dan samen op zoek naar oplossingen, maar blijf er niet in hangen.”

Geen nieuws meer missen? 

Ontvang het laatste nieuws in uw inbox. Meld u aan voor onze nieuwsbrief

Aanmelden