Koud huis, koude douche: huurder boos, maar wil al jaren niet betalen voor energie

Wat maakt van een huis een thuis? Denk aan een warme douche en een behaaglijk warme huiskamer. Daarvoor is energie nodig die je koopt van een energiebedrijf: gas, elektriciteit of stadswarmte. Heb je geen energiecontract, dan heb je geen warm water en kun je je huis ook niet verwarmen. Klinkt logisch. Maar niet voor een huurder uit Amsterdam. Die is boos op Ymere. Ze heeft een koud huis en een koude douche, maar weigert zelf al jaren een energiecontract af te sluiten voor de levering van warmte.

Deze week zocht een Amsterdamse huurder van Ymere de publiciteit omdat haar huis koud is. En ze wil dat Ymere het probleem oplost. In dit geval heeft mevrouw de oplossing van het door haar zelf veroorzaakte probleem helemaal in eigen hand. Want als je bewust geen energiecontract afsluit en dus niet betaalt voor energie kun je niet verwachten dat een energiebedrijf wel warmte levert. 

Wat is er precies aan de hand? 

Het gaat om een huurder die een appartement huurt in Amsterdam. Een WKO-installatie inclusief warmtepomp zorgt voor de warmte. De installatie is eigendom van een energiebedrijf. Daarvoor betaal je als huurder een maandelijkse vergoeding van ongeveer 80 euro: voor het gebruik van de warmtepomp, onderhoud én de warmte die de installatie levert. Mevrouw had een overeenkomst, maar beëindigde die zelf omdat ze vindt dat Ymere deze kosten moet betalen. 

Omdat de warmtepomp niet op afstand was uit te schakelen, heeft ze er een tijd lang ‘gratis’ gebruik van kunnen maken. Maar omdat er geen contract was heeft het energiebedrijf geen onderhoud uitgevoerd. Nadat de warmtepomp ging lekken is deze   recent losgekoppeld om lekkage en schade bij de onderburen te voorkomen. Gevolg: het gezin van mevrouw zit in de kou. 

Alle rechtszaken verloren 

Afgelopen jaren voerde ze meerdere juridische procedures. Ze legde de kwestie voor aan zowel de huurcommissie als de rechtbank. Alle zaken werden door mevrouw verloren. Als mevrouw wil dat er onderhoud wordt uitgevoerd en weer warmte wordt geleverd moet ze dat met het energiebedrijf regelen. Hoe? Door met het energiebedrijf een contract af te sluiten en daarvoor de maandelijkse kosten betalen. Net als iedereen in Nederland. Dat vindt de rechter ook.  

Oplossing zelf in handen 

Ze zocht afgelopen week de publiciteit om Ymere alsnog te dwingen haar probleem op te lossen. We hebben de huurder opnieuw uitgelegd, net zoals we de afgelopen jaren hebben gedaan, dat ze de oplossing voor haar probleem zelf in handen heeft. Door het afsluiten van een energiecontract. Net zoals bij miljoenen andere huishoudens in Nederland wordt er dan gewoon weer warmte geleverd door het energiebedrijf. 

Dit is een reactie op het artikel op de website van De Telegraaf d.d. 29 november 2024.

Geen nieuws meer missen? 

Ontvang het laatste nieuws in uw inbox. Meld u aan voor onze nieuwsbrief

Aanmelden