Bewoners van de Oranjebuurt bekijken de nieuwbouwplannen voor hun buurt
 

Steeds meer duidelijkheid voor bewoners in de Oranjebuurt

Bewoners in de Oranjebuurt in Hoofddorp krijgen steeds meer duidelijkheid over de toekomst. Deze week viel bij hen het nieuws op de mat over de stadsvernieuwingsurgentie, die aan hen wordt toegekend voorafgaand aan het geplande sloop-nieuwbouwtraject. Dat biedt voor bewoners die dat willen nieuwe kansen in de zoektocht naar een andere woning.

Stadsvernieuwingsurgentie  

Op 5 november jl. heeft het college van B&W in Haarlemmermeer de peildatum afgegeven voor de Oranjebuurt. Maartje Brand is regiomanager van Ymere in Haarlemmermeer: “Dat betekent dat we nu stadsvernieuwingsurgentie kunnen verlenen aan alle huurders met een vast contract. Niet iedereen wil weg uit de Oranjebuurt. Maar voor een aantal bewoners biedt dit meer kansen in de zoektocht naar een huis. Voor hen is dit heel fijn nieuws."

Vervolg 

Met deze urgentie kunnen ze met voorrang verhuizen naar een andere sociale huurwoning binnen de Metropoolregio Amsterdam.  

Een volgende stap is dat alle bewoners die dat willen een afspraak kunnen maken voor een huisbezoek met onze verhuismakelaars. Zij gaan met bewoners in gesprek over hun persoonlijke situatie en woonwensen. 

Ze komen zowel in aanmerking voor een woning van ons als van andere corporaties. In alle gevallen hebben de bewoners recht op de wettelijke verhuiskostenvergoeding. Huurders met een vast huurcontract, die in de Oranjebuurt willen blijven, bieden we de mogelijkheid om terug te keren naar de nieuwbouw in het projectgebied. Ook terugkerende bewoners hebben recht op de wettelijke verhuiskostenvergoeding.  

De wijk in 

Brand vertelt: “Voordat het sloop-nieuwbouw traject kan starten is het voor ons van het grootste belang dat de bewoners – voor hoelang het nog duurt - zonder extra zorgen in hun huis kunnen wonen. We organiseerden een middag in de wijk met een technisch team, waarvoor alle bewoners werden uitgenodigd en ook thuis werden bezocht.  

We hebben direct afspraken ingepland voor zo'n twintig reparatieverzoeken tot nu toe, om klein onderhoud zo snel mogelijk op te lossen. Nieuwe verzoeken kunnen natuurlijk nog steeds worden gemeld.  

Klachten als tocht, schimmel en lekkages worden door een team van experts verholpen. Denk aan het vernieuwen van tochtstrips, herstellen van kitranden en glas en het repareren van beschadigingen aan deuren en ramen, zodat ze deze winter weer goed sluiten.  Veel dank aan de aanwezige partijen: GGD, Energiebank, Dolmans en zeker ook de gemeente.”

Bewoners zoeken ons op in hun wijk met hun reparatieverzoeken
Onze technische medewerkers zoeken huurders thuis op en vragen of ze iets kunnen repareren

Sociaal plan 

Het concept sociaal plan, waaraan we samenwerken met de bewonerscommissie, is af en gereed voor de achterbanraadpleging. De bewoners ontvangen het plan na de inloopavond eind november. Hierop volgt de zogenoemde achterbanraadpleging, waarbij de bewonerscommissie advies vraagt aan alle huurders in de Oranjebuurt. Brand: “Het laten slagen van zo’n grote herstructurering kan niet zonder goede participatie en bewoners die bereid zijn zeer constructief mee te denken met de nieuwbouwplannen.  We zijn de bewonerscommissie daarom erg dankbaar voor hun jarenlange inzet.   

De kerngroep, opgericht door enkele bewoners uit de Oranjebuurt, heeft de afgelopen tijd veel persoonlijke verhalen met ons, de politiek en de pers gedeeld. Dat heeft gezorgd voor een extra dynamiek die het proces ten goede is gekomen.  

En we danken ook de gemeente. Recent is toegezegd dat er vanaf januari vanuit hen een procesmanager beschikbaar is voor deze ontwikkeling. Hierdoor kunnen we samen met de gemeente vervolgstappen zetten voor de nieuwbouwplannen van de Oranjebuurt.”  

Geen nieuws meer missen? 

Ontvang het laatste nieuws in uw inbox. Meld u aan voor onze nieuwsbrief

Aanmelden