Stijgende prijzen, stijgende zorgen

Veel mensen, waaronder ook onze huurders, hebben geldzorgen. Het leven is heel duur geworden. Boodschappen, gas, stroom, benzine: alles is duurder. En dan is er ook nog de huur. En ook al probeer je zoveel mogelijk te besparen, soms lukt het gewoon niet meer om de eindjes aan elkaar te knopen. Twijfel dan niet en bel of app ons. Dan zoeken we samen naar een oplossing.

 

Bel of app ons

Daniëlle Frijhoff, manager huurservice: ‘Veel mensen wachten te lang met hulp vragen als ze de huur niet kunnen betalen. Ze vinden het eng of ze schamen zich. En ze zien Ymere als de grote boze wolf, maar dat zijn we niet. Bel ons gerust. Want als bezorgde huurders ons bellen, zeggen ze daarna vaak: “Wat ben ik blij dat ik heb gebeld. Ymere heeft naar mij geluisterd en mij goed geholpen.” De drempel is echt laag wat ons betreft.’

Samen kijken we wat wel kan

De huur kwijtschelden kunnen we niet. Daniëlle: “Maar we kijken naar wat er wél kan, wat haalbaar is. Met dat in het achterhoofd kunnen we eventueel een betalingsregeling afsluiten. Of we verwijzen naar de juiste instanties. Naar buurtteams bijvoorbeeld, die kunnen helpen met budgetteren. Zo helpen ze je weer op de rit. Ook met de gemeenten, energieleveranciers en de wijkteams hebben we goed contact.’

 

Schaamte en trots

Mensen met geldzorgen schamen zich vaak. Of ze zijn bang dat ze straks jarenlang aan hulpverlening vastzitten. Terwijl dat helemaal niet altijd hoeft. ‘Ik snap dat’, vertelt Daniëlle. ‘De schaamte, de trots, de angst dat mensen je zielig vinden of juist veroordelen. Terwijl dit iedereen kan gebeuren, zeker door de huidige kostenstijgingen. Daar hoef je je niet voor te schamen.’

Te lang de kop in het zand

‘Er is bovendien een taboe op hulp vragen en hulp accepteren. We zien daardoor dat mensen de kop in het zand steken. Ze denken dat ze er zelf wel uit komen. Of dat het probleem vanzelf verdwijnt. Daardoor wachten ze soms lang met hulp vragen. En dat is echt zonde, want ondertussen had er al veel geregeld kunnen worden. Nu worden de geldzorgen alleen maar groter.’

 

We luisteren naar u

Daniëlle: ‘Wij hebben jarenlange ervaring met dit onderwerp. Dus roepen we huurders met geldzorgen altijd op contact op te nemen. Ze hoeven niet bang te zijn, we oordelen nooit; we luisteren en kijken samen hoe wij kunnen bijdragen. Ymere is geen hulpverlener, maar we zijn er wel voor onze huurders. En we weten hoe we u kunnen helpen. Dus kunt u de huur nu niet betalen? Of weet u nu al dat het volgende maand niet lukt? Bel, app of mail ons vandaag nog, zodat we kunnen helpen.’

Zo bereikt u ons

Bel met ons op nummer 088 000 89 00, app ons op 06 13 22 12 20, of mail naar incasso@ymere.nl.

 

Lees ook

Krijg grip op uw energierekening door bijvoorbeeld het aanvragen van de energietoeslag, door te kijken hoe u uw energieverbruik kunt verminderen, of door hulp te vragen als u er zelf even niet uitkomt.

Krijg grip op uw energierekening

Geen nieuws meer missen? 

Ontvang het laatste nieuws in uw inbox. Meld u aan voor onze nieuwsbrief

Aanmelden