Inschrijven bij de gemeente waar u gaat wonen
U moet zelf binnen 5 dagen na het begin van uw huur uw inschrijving in de Basisregistratie Personen regelen. Dit staat in de wet. Als u dit niet op tijd doet, kunt u bijvoorbeeld geen huurtoeslag krijgen over de eerste (hele) maand.
Bij sommige gemeenten moet u langskomen aan de balie om u in te schrijven. Bij anderen kunt u het met uw DigiD op de website regelen.
Tip: Neem uw huurovereenkomst mee als u zich inschrijft. Hier kan naar gevraagd worden bij de balie.
Huurtoeslag aanvragen
Als u een sociale huurwoning huurt, kunt u misschien huurtoeslag krijgen. Dit is een bijdrage in de huurkosten. De Belastingdienst vertelt u hier meer over op www.toeslagen.nl of via de Belastingtelefoon 0800 - 0543 (gratis).
Krijgt u al huurtoeslag? Geef dan uw nieuwe adres en uw nieuwe huurprijs door aan de Belastingdienst.
Inschrijving als woningzoekende
Als u een sociale huurwoning van ons huurt, staat u niet meer ingeschreven als woningzoekende. Uw nieuwe huisgenoten ook niet. Wij raden u aan u opnieuw in te schrijven.
- www.woningnet.nl voor Almere, Amsterdam, Haarlemmermeer, Muiden en Weesp.
- mijnwoonservice.mijndak.nl voor Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude.