Help! Ik sta op straat en heb nu een huis nodig!

Ymere ontvangt regelmatig noodkreten van woningzoekenden die acuut een huis nodig hebben. Zoals die van een gescheiden moeder met twee kleine kinderen uit Amsterdam-Noord. Ze is niet de enige. Met grote regelmaat krijgt Ymere soortgelijke verzoeken. Hoe gaan we daar mee om? En waarom is vaak het antwoord dat wij hen, hoe graag we ook zouden willen, niet kunnen helpen?

De vrouw in kwestie had eerder al op sociale media uitgelegd hoe wanhopig ze was. Het leidde tot veel reacties. Dat geeft aan hoe groot en herkenbaar het probleem is van geen huis kunnen vinden. De gescheiden moeder nam ook contact met ons op.  Wat kunnen jullie voor mij doen? Ik heb nu een huis nodig. Help mij, alsjeblieft!  

Haar hulpvraag is illustratief voor de huidige situatie op de woningmarkt. Het aantal woningzoekenden is vele malen groter dan het aanbod. Alleen al in en rondom Amsterdam zoeken circa 160.000 mensen actief naar een betaalbare huurwoning. De wachtlijsten zijn lang. Te lang, dat vinden ook wij. En dat leidt soms tot hele verdrietige situaties. 

Alle verzoeken van wanhopige woningzoekenden, hun familieleden en vrienden worden serieus bekeken, behandeld en beoordeeld. Wat zijn de mogelijkheden? Kunnen we iets voor hen betekenen? Helaas, in vrijwel alle gevallen moeten wij hen teleurstellen. Dat was ook het geval bij de gescheiden vrouw met twee kinderen waarmee we dit verhaal begonnen. We kunnen haar geen huis aanbieden. 

Met u zoeken nog 160.000 anderen een woning

Iedereen die op zoek is naar een sociale huurwoning in onze regio doet dat via Woningnet of Woonservice. Daar staan alle woningen die op dat moment beschikbaar zijn. Dat zijn er veel minder dan het aantal woningzoekenden. In onze regio is de woningnood hoog. Daarom hebben alle gemeenten, corporaties en huurdersverenigingen afspraken gemaakt over een eerlijke en transparante verdeling van schaarse sociale huurwoningen. 

Beschikbare sociale huurwoningen worden toegewezen via het woonruimteverdeelsysteem van Woningnet of Woonservice. Bij iedere woningadvertentie staat wie ervoor in aanmerking komt, zoals huishoudgrootte en inkomen.  Van alle woningzoekenden die reageren krijgt de kandidaat met de langste inschrijfduur de woning. Een deel van de woningen gaat naar mensen met een urgentie, statushouders of andere doelgroepen van de gemeente. 

Urgentie 

Woningzoekenden kunnen soms voorrang krijgen op de huur van een sociale huurwoning. ​​​​​​​​​​​​​​Niet woningcorporaties, maar een onafhankelijke commissie bepaalt namens de gemeente wie urgentie krijgt.  De lat om urgentie te krijgen ligt in onze regio hoog, velen vallen buiten de boot. Zo is ‘inwonend met kinderen’ in Amsterdam bijvoorbeeld geen reden voor urgentie. Ook een scheiding, hoe verdrietig ook, leidt niet tot voorrang. 

Wat kunnen wij wel doen?

De noodkreten van woningzoekenden gaan ons aan het hart. En het worden er steeds meer. Wat we wel kunnen doen is luisteren, de weg wijzen naar instanties en gemeenten die meer voor hen kunnen betekenen zoals de eventuele aanvraag van een urgentie.  We kijken ook samen naar de inschrijving bij Woningnet of Woonservice. Zijn alle gegevens recent? Wordt er gereageerd op de juiste woningen? Dat kan net het verschil maken. Ook leggen we wel eens uit het vinden van een woning in combinatie met de woonwensen (ik wil snel een huis, wil alleen in wijk X wonen) totaal niet realistisch is. Met het bijstellen van de wensen is het al een aantal malen voorgekomen dat het dan wel lukt een huis te vinden. Dat is een mooi resultaat. 

En omdat al dit soort verzoeken ons niet koud laten nemen we ze mee in gesprekken met onze partners, zoals collega-corporaties, huurdersverenigingen en gemeenten. Dat was bijvoorbeeld mede aanleiding om te ijveren voor een ander woonruimteverdeelsysteem dat eraan zit te komen. Spoedzoekers hebben dan bijvoorbeeld meer kans op het vinden van een woning.  

Werken aan oplossingen 

We begrijpen heel goed dat veel woningzoekenden die snel een huis nodig hebben graag iets anders hadden willen lezen. Maar we zijn realistisch en eerlijk. De enige echte oplossing voor dit probleem is het bijbouwen van heel veel nieuwe, betaalbare sociale huurwoningen. En daar wordt nu op de bouwplaats hard aan gewerkt. 

Heb je vragen, stel ze gerust. Al kunnen we je niet direct helpen aan een huis, we kunnen je wel de weg wijzen, tips geven en adviseren. Of gewoon naar je luisteren. Want we zijn er ook voor jou! 

Tips bij het vinden van een sociale huurwoning: 

  • zorg dat al je gegevens bij Woningnet of Woonservice actueel zijn. Controleer dat regelmatig. Foutieve gegevens kunnen ertoe leiden dat een woning niet wordt getoond of kan worden toegewezen.  
  • verbreed je horizon en denk goed na over je eigen woonwensen. Kijk ook eens in een andere wijk, stad of regio. Misschien wel een andere provincie. Dat kan heel veel uitmaken bij het vinden van een huis. 
  • ook als je het even niet ziet zitten, geef vooral niet op! Blijf reageren en zoeken.  
  • vertel familie, vrienden en collega’s over je zoektocht. Je weet maar nooit wat er op je pad komt. 
  • vul onze verhuiswijzer in om te zien of je gebruik kunt maken van voorrangsregelingen.  
  • heb je al een sociale huurwoning en wil je verhuizen? Denk dan ook eens aan woningruil, of kijk op www.ruilmijnwoning.nl  

Meer over dit onderwerp:

Geen nieuws meer missen? 

Ontvang het laatste nieuws in uw inbox. Meld u aan voor onze nieuwsbrief

Aanmelden