Echt van Ymere of een oplichter?

Soms doen oplichters zich voor als mensen van Ymere of een ander serieus bedrijf. Oplichters proberen soms met een babbeltruc binnen te komen of u aan de deur te laten betalen voor niet bestaande reparaties of spullen.

Als er iemand van Ymere komt

Een monteur komt alleen als we van te voren een afspraak met u hebben gemaakt. De monteur van Ymere draagt kleding met ons logo en kan zich ook identificeren. Soms komt er iemand van een ander bedrijf, waarmee Ymere samenwerkt. Ook dan is eerst een afspraak met u gemaakt.

Als er iemand voor een inspectie langskomt, heeft u van tevoren een brief van ons gehad. Maak post van Ymere dus altijd open, dan weet u wat er gaat gebeuren. Komt er iemand van een ander bedrijf namens Ymere, dan staat dat in de brief. Vertrouwt u het niet, neem dan contact met ons op.

Dus: u heeft óf zelf een afspraak met ons gemaakt óf u heeft een brief gehad. Twijfelt u, laat dan niemand binnen en neemt contact met ons op.

Als iemand u iets wil laten betalen

Wij laten u nooit aan de deur betalen of pinnen voor werk dat we bij u komen doen. Ymere-medewerkers en de bedrijven waarmee Ymere werkt mogen u zoiets nooit vragen.

Zo houdt u het veilig: betaal nooit iets aan de deur, tenzij u dit zelf heeft afgesproken. 

Ook een klein bedrag pinnen aan de deur kan gevaarlijk zijn. Een oplichter kan met een nep-pinautomaat uw gegevens én uw pincode stelen. Een bekende truc is aanbellen met een pakje en vertellen dat er te weinig porto op zit. De vraag is dan of u een heel klein bedrag wilt pinnen. Ook dan kunnen uw gegevens en pincode gestolen worden.

Als iemand aan de deur om uw gegevens of papieren vraagt

Geef geen papieren of pasjes af aan de deur, ook niet voor heel even. Als Ymere persoonsgegevens of papieren van u nodig heeft, dan zorgen we dat u dat veilig bij ons kunt inleveren. Bijvoorbeeld via onze website of via de post.

Een oplichter kan snel en ongezien uw spullen verwisselen. Geef dus niets uit handen.

Als er iets is bij de buren

Als er een lekkage in uw woning is, hebben uw onderburen dat soms eerder door dan uzelf. Ymere vraagt uw buren dan met u contact op te nemen. Maar staat er een vreemde voor de deur met een verhaal over lekkage, laat die dan niet binnen. Neem eerst contact met ons op en vraag of het klopt.

Een rare e-mail, bericht of brief

Krijgt u een e-mail, sms, WhatsApp-bericht of brief van Ymere die u niet helemaal vertrouwt, neem dan contact met ons op. Er zijn in de afgelopen jaren af en toe phishing-e-mails uit naam van Ymere en ook van WoningNet verstuurd.

Gooi rare berichten niet meteen weg, maar bewaar ze of maak er een foto of schermafbeelding van. Neem contact met ons op, dan kunnen wij anderen ook waarschuwen.

Babbeltruc

Bij een babbeltrucs doet een dief alsof hij of zij iets moet komen repareren, post komt bezorgen, van de thuiszorg is, voor de buren komt. Die verhalen klinken vaak heel goed. Zo probeert de dief u met mooie praatjes te laten betalen of bij u binnen te komen. Laat iemand die u niet kent niet zo maar binnen.

Op de website van de Anbo leest u wat u kunt doen tegen babbeltrucs.

Op de website van Slachtofferhulp leest u over hulp bij babbeltrucs.

Als het toch misgaat

Oplichters verzinnen steeds nieuwe slimme trucs. Als het toch fout ging, bel dan met de politie op 112 (als de dader nog in de buurt is) of 0900-8844 (als de verdachte al weg is). Neem ook contact op met Ymere.

Hoe goed u ook oplet, toch kan het misgaan. Soms voelen mensen zich dan schuldig: “Dat ik daar in ben getrapt!” Dan is het toch belangrijk om het te melden. Oplichters werken vaak een hele buurt of complex af. Melden helpt om uw buurt veiliger te maken.

Meer over