Huur betalen

Elke maand betaalt u huur voor de woning, servicekosten en soms onderhoudsabonnementen, samen: de bruto huur. Op uw huurspecificatie ziet u waaruit uw huur bestaat. U vindt deze in MijnYmere. 

Huurspecificatie inzien Betaalwijze aanpassen

Heeft u nog geen account? Maak dan eerst een MijnYmere-account aan. 

 

Netto of kale huur

Netto huur is het deel van de huur dat u betaalt voor het gebruik van de woning. Ieder jaar op 1 juli gaat de huur omhoog. U krijgt daar vóór 1 mei een brief over. Voor de vrije sector en bedrijfspanden zijn er andere regels.

Huurtoeslag aanvragen kan als u een sociale huurwoning heeft en uw inkomen laag is. Als u huurtoeslag aanvraagt, rekent u met de netto huur en een deel van de servicekosten.

Netto huur, servicekosten en onderhoudsabonnementen samen is de bruto huur: het bedrag dat u maandelijks betaalt.

Servicekosten

Servicekosten betaalt u bijvoorbeeld voor de schoonmaak en het onderhoud van de lift. Soms horen water, gas en stroom ook bij de servicekosten.

Elke maand betaalt u een voorschot voor de servicekosten. Eén keer per jaar krijgt u een afrekening. Soms moet u bijbetalen en soms krijgt u geld terug.

Onderhoudsabonnementen

Onderhoudsabonnementen zijn extra diensten die we aanbieden, waarmee u extra onderhoud en reparaties kunt krijgen. Ook hebben we een glasverzekering voor huurders.

Huurachterstand?

Als u de huur niet kunt betalen, kan dat zorgen voor veel stress en andere problemen. Daarom vragen we u om snel contact met ons op te nemen als u een huurachterstand heeft, ook al is die nog klein. Samen zoeken we dan naar de beste oplossing. U kunt ook langskomen voor een gesprek, als u dat prettiger vindt.  U leest meer op de pagina Huurachterstand