Servicekosten

Servicekosten zijn een deel van de bruto huur. U betaalt elke maand een voorschot. Aan het eind van het jaar berekent Ymere de echte kosten. U krijgt dan een afrekening. Soms moet u extra betalen, soms krijgt u geld terug. 

Contact over servicekosten

Samenstelling servicekosten

Servicekosten zijn kosten die we maken voor algemene ruimten en andere extra diensten. De kosten verschillen per woning. Dit kan er in zitten:

  • Schoonmaken en licht in algemene ruimten zoals hal en trappenhuis
  • Tuinonderhoud
  • Wijkbeheerder (voorheen huismeester)
  • Water en energie (maar dit betaalt u meestal zelf)
  • Stookkosten (warm water en verwarming)

Voorschot en afrekening

Voor servicekosten betaalt u iedere maand een voorschot. Ymere berekent ieder jaar de werkelijke kosten. U krijgt dan een afrekening. De afrekening stuurt Ymere in 1e helft van het jaar. Soms moet u bijbetalen, soms krijgt u geld terug. Als u moet betalen, moet u dit u zelf overmaken. Dit gaat niet via een automatische incasso.

Een deel van onze huurders heeft nog geen afrekening over 2018 ontvangen. Onze excuses hiervoor. We werken hard aan een oplossing en streven er naar deze afrekening eind juni 2020 klaar te hebben.

Op de afrekening staan administratiekosten van € 7,50 of meer. Ook als u geld terugkrijgt of als de afrekening heel laag is, betaalt u de administratiekosten. De Huurcommissie bepaalt hoe hoog dit is.

Als u het niet eens bent met de afrekening

Neem dan contact met ons op. Komt u er met ons niet uit? Dan kunt u een uitspraak vragen aan de Huurcommissie.

Ook als u het niet eens bent met de servicekosten of de afrekening, moet u de afrekening wel betalen. Pas na een beslissing van de Huurcommissie of Ymere betaalt Ymere eventueel terug.

Meer over