Servicekosten

Servicekosten zijn kosten die bovenop de kale huur van een woning komen. Deze kosten mogen wij alleen in rekening brengen als wij dit vooraf met u hebben afgesproken.

Voor de servicekosten betaalt u een bedrag vooruit. Na afloop van het jaar vergelijken wij de vooruitbetaalde bedragen met de werkelijke kosten. U ontvangt dan binnen een half jaar de afrekening. Op de afrekening ziet u wat de kosten waren. Heeft u te veel vooruit betaald, dan krijgt u geld terug. Waren de werkelijke kosten juist hoger, dan moet u bijbetalen.

Contact over servicekosten

Afrekening servicekosten

Misschien heeft u nog geen afrekening servicekosten 2023 ontvangen. Wij doen ons uiterste best om u zo snel mogelijk de afrekening te sturen. Onze excuses voor deze vertraging.

Samenstelling servicekosten

Servicekosten zijn kosten die wij maken voor algemene ruimten en andere diensten. De kosten verschillen per woning. Dit kan er in zitten:

Wijkbeheer
Dit zijn kosten voor de werkzaamheden van de wijkbeheerder in uw complex. Het doel van de wijkbeheerder is zorgen dat u prettig kunt wonen, in een schone en veilige buurt. De jaarlijkse inzet wordt op basis van urenregistratie bijgehouden.

Schoonmaak - Algemene ruimte
Dit zijn kosten voor de schoonmaak van de algemene ruimte(n) in een complex. Denk aan het schoonmaken van de hal, het trappenhuis en de ramen.

Tuinonderhoud
Dit zijn kosten voor het onderhoud van de gemeenschappelijk tuin en andere groenvoorzieningen binnen een complex.

Waterverbruik - Individueel
Dit zijn individuele kosten voor waterverbruik van woningen die zijn aangesloten op een collectieve wateraansluiting. De aangesloten woningen zijn veelal voorzien van digitale tussenmeters. Deze meters houden bij hoeveel water u verbruikt. De meterstanden worden vaak op afstand uitgelezen.

Stroomverbruik - Algemene ruimte
Dit zijn de gemeenschappelijke elektrakosten van de algemene ruimte(n) in een complex. Denk aan stroom voor de lift, automatische schuifdeuren en alle verlichting.

Stroomverbruik - Individueel
Dit zijn individuele elektrakosten van woningen die zijn aangesloten op een collectieve elektra-aansluiting. De aangesloten woningen zijn veelal voorzien van digitale tussenmeters. Deze meters houden bij hoeveel stroom u verbruikt. De meterstanden worden vaak op afstand uitgelezen.

Stookkosten - Algemene ruimte
Dit zijn kosten voor het verwarmen van de algemene ruimte(n) in een complex. De kosten van het verbruik worden gelijk verdeeld.

Stookkosten - Individueel
Dit zijn kosten voor het leveren van warmte en warm water in uw woning. De woningen zijn veelal voorzien van digitale meters. Deze meters houden bij hoeveel warmte u verbruikt. De meterstanden worden op afstand uitgelezen. De afrekening bestaat uit variabele en vaste kosten. De variabele kosten veranderen als u meer of minder verbruikt. De vaste kosten zijn voor iedere woning in het complex hetzelfde en worden gelijk verdeeld.

Hoge tarieven nutsvoorzieningen 2023

Wij doen er alles aan om de servicekosten zo laag mogelijk te houden. De afgelopen jaren hebben wij voor u tegen de voordeligst mogelijke tarieven energie ingekocht. Helaas hebben wij voor het jaar 2023 niet kunnen voorkomen dat de kosten hoger zijn dan voorgaande jaren.

Tijdelijke Tegemoetkoming Blokverwarming

Om tegemoet te komen aan de hoge stookkosten 2023 heeft de overheid de subsidieregeling Tijdelijke Tegemoetkoming Blokverwarming in het leven geroepen. Deze regeling is uitsluitend bestemd voor woningen die aangesloten zijn op een gezamenlijke warmte-installatie in het gebouw. U heeft geen eigen energiecontract op uw naam.

Op het moment dat wij voor uw complex de beschikking hebben ontvangen krijgt u bericht. Als uw complex niet in aanmerking komt voor deze regeling bent u inmiddels geïnformeerd.

Digitale afrekeningen in 2024

De jaarlijkse afrekening servicekosten versturen wij in 2024 per e-mail. Met de betaalknop in de digitale afrekening betaalt u gemakkelijk en snel. Als wij uw e-mailadres niet hebben, dan ontvangt u de afrekening per post.

Meest gestelde vragen

Algemeen

Op uw huurspecificatie ziet u welke kosten u betaalt voor welke service. De huurspecificatie staat in MijnYmere.

Heeft u nog geen MijnYmere-account? Maak dan eerst een account aan. 

Het is mogelijk een verzoek in te dienen om het bedrag van uw maandelijkse voorschot voor de servicekosten aan te laten passen. De verhoging of verlaging vraagt u eenvoudig aan via MijnYmere.

Heeft u nog geen MijnYmere-account? Maak dan eerst een account aan. 

Ja, wij sturen u een afrekening over de periode van het jaar waarin u uw woning heeft gehuurd.

Voor het samenstellen van de afrekening brengen wij administratiekosten in rekening. Het minimumbedrag is € 7,50, zoals vastgesteld door de Huurcommissie.

Het streven is om de jaarlijkse afrekening voor 1 juli te versturen. Bij het opstellen van de afrekening zijn wij afhankelijk van leveranciers. De afrekening kan vertraging oplopen door het ontbreken van informatie. Wij rekenen liever af op basis van verbruiksgegevens in plaats van schattingen. 

Als u het niet eens bent met de afrekening servicekosten, kunt u via MijnYmere uw bezwaar doorgeven.

Heeft u nog geen MijnYmere-account? Maak dan eerst een account aan. 

Verbruiksgegevens

Helaas is het nog niet mogelijk om uw maandelijkse verbruiksgegevens in te zien. Wij hopen zo spoedig mogelijk aan deze wens te kunnen voldoen. Zodra de mogelijkheid bestaat, krijgt u bericht.

De meters in uw woning registreren uw verbruik. De meterstanden worden op afstand uitgelezen. Heeft een vraag over de meters in uw woning? Neem dan contact op met onze afdeling Vastgoed, bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.30-12.00 en van 13.00 -17.00 uur op telefoonnummer 088 000 89 00. 

De meters in uw woning worden op afstand uitgelezen door een meetbedrijf (Ista, Techem of VWV). Wij verwerken deze gegevens in uw afrekening. De brief van het meetbedrijf sturen wij als bijlage mee. Zo heeft u inzicht in uw jaarverbruik.

Gebiedsbeheer

De wijkbeheerder ziet er onder andere op toe dat de algemene ruimte in een complex schoon en veilig is. Daarnaast heeft de wijkbeheerder contact met organisaties in de omgeving om te zorgen dat u er zo prettig mogelijk kunt wonen. Meer weten over het takenpakket van de wijkbeheerder? Neem contact op met uw wijkbeheerder of de afdeling Gebiedsbeheer, bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.30-12.00 en van 13.00 -17.00 uur op telefoonnummer 088 000 89 00.  

Heeft u een klacht over de kwaliteit van de schoonmaak in uw complex? Neem contact op met uw wijkbeheerder of de afdeling Gebiedsbeheer, bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.30-12.00 en van 13.00 -17.00 uur op telefoonnummer 088 000 89 00.  

Betalen

U kunt gemakkelijk en snel betalen met Ideal door gebruik te maken van de betaalknop in uw digitale afrekening of de QR-code in de afrekenbrief. U kunt het bedrag ook via internetbankieren overmaken. Het bedrag wordt alleen automatisch geïncasseerd als het minder is dan € 100,00 en u ons een machtiging heeft gegeven.

Voorziet u problemen met de betaling? Neem contact op met de afdeling Incasso, bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.30-12.00 en van 13.00 -17.00 uur op telefoonnummer 088 000 89 00 of via e-mail incasso@ymere.nl. Zij kijken samen met u naar de mogelijkheden.

U kunt altijd gratis gebruik maken van een energiecoach. De energiecoach komt op afspraak bij u thuis langs. U krijgt dan praktische en persoonlijke tips voor uw energieverbruik in uw woning. U krijgt ook meteen een aantal producten waarmee u energie bespaart. U vraagt een (gratis) gesprek met de energiecoach aan in de gemeente waarin u woont.

Toelichting afrekening servicekosten 2023

Ondanks het feit dat wij op grote schaal energie inkopen, ontkomen wij niet aan de prijsstijgingen. De energie voor 2023 hebben we ingekocht op een moment dat de prijzen ongeveer op zijn hoogst waren. De prijzen liggen nu lager. Helaas konden we de energie niet op een ander moment inkopen.

Een andere oorzaak van de prijsstijgingen is de overbelasting van het energienetwerk. Doordat het aantal zonnepanelen en elektrische fietsen/auto’s toeneemt, staat het energienetwerk onder druk. Netbeheerders moeten vaker groot onderhoud uitvoeren en het netwerk uitbreiden. Netbeheerders rekenen deze kosten ook door aan de gebruikers. Dat noemen we ‘vastrechtkosten’.

Daarnaast moeten gebruikers nu ook meer belasting betalen over energiekosten. In 2022 was dat percentage door de overheid tijdelijk verlaagd naar 9%, maar vanaf 2023 geldt weer het oude tarief van 21%.

Door de prijsstijgingen zijn vooral de stroomkosten voor de algemene ruimte enorm gestegen, met gemiddeld 150-180% ten opzichte van 2022. Dit betekent dat u voor dezelfde hoeveel stroomverbruik in 2022 meer geld moet betalen in 2023

Net als de kosten voor elektra staan ook de gasprijzen onder druk. De oorlog in Oekraïne en het beëindigen van de gaswinning in Groningen zorgen ervoor dat de energiemaatschappijen op een andere manier gas moeten inkopen. Hierdoor zijn ook de gasprijzen en stadswarmte gestegen.

Een aantal huurders krijgt van ons ook water geleverd. Deze huurders zien op de afrekening 2023 dat ook de kosten voor waterverbruik zijn gestegen. Steeds vaker hebben we te maken met extreme weersomstandigheden. Hevige regenbuien en lange periodes van droogte komen steeds vaker voor. De overheid heeft voor 2023 het tarief voor waterverbruik verhoogd, om er zo voor te zorgen dat we allemaal minder water gaan verbruiken.

We merken dat veel huurders meer willen weten over de prijzen voor 2024. ‘Zullen de energiekosten in 2024 weer zo hoog zijn?’, is een veel gestelde vraag. De prijzen van 2024 zijn een stuk lager dan 2023, maar het is nog niet op het niveau van 2022 (van de periode vóór de oorlog in Oekraïne). Houd er dus wel rekening mee dat u ook in de afrekening over 2024 een bedrag moet bijbetalen.

Elke maand betaalt u aan ons een voorschot voor uw energiekosten. Wanneer wij gaan afrekenen, bekijken wij of u teveel of te weinig voor uw energie heeft betaald. Soms krijgt u geld terug, soms moet u bijbetalen.

U kunt altijd contact met ons opnemen om uw voorschot te verhogen, zodat de kans kleiner wordt dat u moet bijbetalen. 

De afgelopen 1,5 jaar zijn de lonen in veel beroepen gestegen. Dit is ook te merken aan de kosten die bijvoorbeeld schoonmaakdiensten of bedrijven voor tuinonderhoud bij ons in rekening brengen. Dit betekent dat wij per gewerkt uur meer geld moeten betalen. Dit merkt u ook in de afrekeningen.

We merken dat huurders vragen hebben over de verlichting in de algemene ruimte. Het licht in mijn complex brandt dag en nacht, kan dat niet anders?’, is een veel gestelde vraag. Het kan zijn dat vanwege de veiligheid de lampen in uw complex dag en nacht branden. Als u meer informatie hierover wilt ontvangen of wil weten of dat kan worden aangepast, dan verzoeken wij u om contact op te nemen met uw wijkbeheerder.

We merken ook dat meer huurders een klacht willen melden over schoonmaakwerkzaamheden in een complex na het versturen van de afrekening. De afdeling Servicekosten is niet de juiste afdeling om dit kenbaar te maken. Als u niet tevreden bent over de schoonmaak kunt u contact opnemen met uw wijkbeheerder. Wij adviseren u dit altijd gelijk te melden als u tegen dit probleem aanloopt. De afrekening die u heeft ontvangen gaat over het afgelopen jaar, waardoor wij hierover niet meer in gesprek kunnen gaan met de desbetreffende schoonmaakdienst.

Staat uw vraag er niet tussen? Stuur uw vraag dan naar servicekosten@ymere.nl en u ontvangt zo spoedig mogelijk een reactie. Liever telefonisch contact? U kunt de afdeling Servicekosten bereiken van maandag tot en met vrijdag van 08.30-12.00 en van 13.00 -17.00 uur op telefoonnummer 088 000 89 00.