Bezwaar maken

Bent u het niet eens met de huurverhoging? In sommige situaties kunt u bezwaar maken tegen uw huurverhoging. Uw bezwaar moet vóór 1 juli bij ons binnen zijn.

Wilt u weten of het maken van bezwaar zinvol is? Of dat u recht heeft op een lagere huurverhoging? In de 'Huurprijswijzer en Bezwaarassistent' ziet u wat u in uw situatie het beste kunt doen én hoe u bezwaar kunt maken.

Direct bezwaar maken Huurprijswijzer en bezwaarassistent

Heeft u nog geen account ? Maak dan eerst een MijnYmere-account aan.

In deze situaties mogen wij uw huur niet verhogen

De Huurcommissie heeft uw huur verlaagd vanwege onderhoudsgebreken. Dat betekent dat de gebreken nog niet zijn opgelost.

Als u het voorstel voor de huurverhoging na 1 mei 2025 heeft ontvangen. Wij moeten u uiterlijk 2 maanden van te voren vertellen hoeveel de huur stijgt per 1 juli 2025.

Als uw netto huurprijs op dit moment al op de maximale huurprijs zit. Dit is de huur zonder de servicekosten. In MijnYmereziet u wat de maximale netto huurprijs mag zijn van uw woning. Is uw netto huurprijs die u nu betaalt hoger?  Dan mag u geen huurverhoging krijgen. 

Als uw netto huurprijs vanwege de jaarlijkse huurverhoging al twee keer binnen een jaar is verhoogd.

Het gaat hier om de jaarlijkse huurverhoging: een standaard huurverhoging die u ieder jaar krijgt. Is uw netto huurprijs in de tussentijd verhoogd vanwege een verbetering in uw woning of de servicekosten zoals de stookkosten? Dan mag dat wel.

Heeft u een huurverhoging van € 25 gekregen? En was uw netto huur (zonder servicekosten) eerst onder de € 350, maar is die nu boven de € 350? Dan mogen wij uw huur niet verhogen.

Is één van deze situaties op u van toepassing, dan kunt u bezwaar maken.

Redenen die speciaal gelden voor de inkomensafhankelijke huurverhoging 

Huurt u een sociale huurwoning en heeft u een inkomensafhankelijke huurverhoging gekregen voor inkomens hoger dan € 57.143 als u alleen woont of € 66.126 als u met twee personen of meer woont? In deze situaties kunt u misschien een lagere huurverhoging krijgen.

Als u of iemand anders binnen uw huishouden chronisch ziek is of een beperking heeft. Hiervoor gelden bepaalde voorwaarden. Welke dat zijn leest u op de website van de overheid.

De Belastingdienst kijkt hoeveel personen er op dit moment staan ingeschreven op uw adres. En wat hun bruto inkomen was in 2023. Alle inkomens bij elkaar opgeteld is het gezamenlijk bruto inkomen van uw huishouden in 2023. De Belastingdienst geeft nooit door wat exact uw inkomen is. Wij krijgen alleen te horen onder welke inkomensgrens u valt.

Het kan zijn dat uw (gezamenlijk) inkomen in 2023 lager is dan wat de Belastingdienst heeft berekend. Dat komt omdat er misschien meer personen op uw adres staan ingeschreven maar in de tussentijd zijn verhuisd. Dit kunt u controleren bij uw gemeente. Is er een inkomen te veel berekend? Dan adviseren we u om bezwaar te maken. U krijgt dan misschien een lagere huurverhoging.

Het inkomen van u of iemand anders binnen uw huishouden is vanaf 2024 gedaald tot een bepaald minimum.

Als u alleen woont

  • en uw bruto inkomen vanaf 2024 was lager dan € 57.143
  • en uw bruto inkomen vanaf 2024 was hoger dan € 57.143 maar lager dan € 67.366

Als u met twee of meer personen woont

  • en uw gezamenlijk bruto inkomen vanaf 2024 was lager dan € 66.126
  • en uw bruto inkomen vanaf 2024 was hoger dan € 66.126 maar lager dan € 89.821

Als u bezwaar wilt maken tegen de inkomensafhankelijke huurverhoging, dan heeft u extra documenten nodig

Welke documenten u verzamelt, hangt af van uw situatie.

Als u of iemand anders binnen uw huishouden op 1 juli 2025 chronisch ziek is of een beperking heeft, levert u één van onderstaande documenten aan:

  • een bewijs dat iemand in uw huishouden op basis van Besluit zorgverzekering voor een periode van tenminste een jaar en tenminste 10 uur per week verpleging of verzorging ontvangt
  • een blijk van waardering voor mantelzorgers gekregen van de gemeente. De mantelzorg moet voor iemand anders uit hetzelfde huishouden zijn
  • een zorgindicatie op basis van de Wet langdurige zorg voor verblijf óf voor direct oproepbare assistentie bij algemene dagelijkse levensverrichtingen
  • een beschikking op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) of de Wet voorziening gehandicapten (de voorloper van de Wmo) voor voorzieningen van de woonruimte of voor een woningaanpassing
  • een verklaring van de huisarts dat iemand in uw huishouden blind is

En u heeft het uittreksel Basis Registratie Personen (BRP) nodig waar op staat vermeld hoeveel personen zijn ingeschreven op uw adres. U kunt dit document aanvragen bij uw gemeente. Dat kan telefonisch en bij sommige gemeenten kan het ook via de website met uw DigiD.

Let op: er zijn verschillende soorten uittreksels. We adviseren u om te bellen met de gemeente en te vragen welk uittreksel u nodig heeft waar het aantal personen op vermeld staat. Dit om te voorkomen dat u het verkeerde uittreksel aanvraagt.

Goed om te weten:

  • Het uittreksel mag niet ouder zijn dan drie maanden.
  • Het opvragen van het uittreksel kost u geld.
  • U ontvangt het uittreksel meestal binnen 3 tot 5 werkdagen.

Voer onderstaande stappen uit vóór 1 juli 2025

Het kan zijn dat uw (gezamenlijk) inkomen in 2023 lager is dan wat de Belastingdienst heeft berekend. Klopt het aantal personen dat op uw adres is ingeschreven? De Belastingdienst telt het inkomen op van alle personen die op uw adres staan ingeschreven.

  1. Controleer bij uw gemeente hoeveel personen er staan ingeschreven op uw adres. Klopt dit niet? Dan moet u dit doorgeven aan uw gemeente. De gemeente moet dit wijzigen in de Basis Registratie Personen (BRP). De Belastingdienst kan daarna uw (gezamenlijk) inkomen opnieuw berekenen.
  2. Controleer bij de Belastingdienst of het aantal personen in uw huishouden nu wel klopt.

Wat wij daarna doen

Wij vragen na 1 juli 2025 opnieuw bij de Belastingdienst op onder welke inkomensgrens uw (gezamenlijk) inkomen valt. U hoort uiterlijk 1 augustus 2025 of u een lagere huurverhoging krijgt.

De Belastingdienst kan het gezamenlijk inkomen alleen opnieuw berekenen als de gemeente het aantal personen heeft veranderd. Maar het kan soms even duren voordat de gemeente het aantal personen heeft gewijzigd. We adviseren u daarom om zo snel mogelijk contact op te nemen met de gemeente. Het kan anders gebeuren dat er niets verandert aan uw gezamenlijk bruto inkomen op het moment dat wij het opnieuw opvragen bij de Belastingdienst.

  1. Vraag uw inkomensverklaring 2024 op bij de Belastingdienst
  2. En upload een uittreksel uit de Basis Registratie Personen

U heeft het uittreksel nodig waar op staat vermeld hoeveel personen zijn ingeschreven op uw adres. U kunt dit document aanvragen bij uw gemeente. Dat kan telefonisch en bij sommige gemeenten kan het ook via de website met uw DigiD.

Let op: er zijn verschillende soorten uittreksels. We adviseren u om te bellen met de gemeente en te vragen welk uittreksel u nodig heeft waar het aantal personen op vermeld staat. Dit om te voorkomen dat u het verkeerde uittreksel aanvraagt.

Goed om te weten:

  • Het uittreksel mag niet ouder zijn dan drie maanden
  • Het opvragen van het uittreksel kost u geld
  • U ontvangt het uittreksel meestal binnen 3 tot 5 werkdagen

Geen MijnYmere account?

U kunt uw bezwaar indienen via MijnYmere. U ziet dan ook meteen wat voor u van toepassing is en welke documenten we van u nodig hebben.

Als u geen account kunt aanmaken voor MijnYmere kunt u ook bezwaar maken via een brief. Stuur uw bezwaar dan met een duidelijke omschrijving en de bijbehorende documenten naar:

Ymere 
Bezwaar Huurverhoging, Team Huurprijs
Postbus 2412
1000 CK Amsterdam