Bezwaar maken

Bent u het niet eens met de huurverhoging? Alleen in bepaalde situaties mag u geen huurverhoging krijgen en kunt u bezwaar maken. Uw bezwaar moet vóór 1 juli bij ons binnen zijn.

Wilt u weten of het maken van bezwaar zinvol is? Of dat u recht heeft op een lagere huurverhoging? In de 'Huurprijswijzer en Bezwaarassistent' ziet u wat u in uw situatie het beste kunt doen én kunt u bezwaar maken.

Direct bezwaar maken Huurprijswijzer en bezwaarassistent

Heeft u nog geen account ? Maak dan eerst een MijnYmere-account aan.

In deze situaties mogen wij uw huur niet verhogen

De Huurcommissie heeft uw huur verlaagd vanwege onderhoudsgebreken. Dat betekent dat de gebreken nog niet zijn opgelost. 

Als u de brief over het voorstel voor de huurverhoging na 1 mei 2024 heeft ontvangen. Wij moeten u uiterlijk 2 maanden van te voren vertellen hoeveel de huur stijgt per 1 juli 2024.

Als uw netto huurprijs op dit moment al op de maximale huurprijs zit. Dit is de huur zonder de servicekosten. In de brief over uw huurverhoging staat wat de maximale netto huurprijs mag zijn van uw woning. Is uw netto huurprijs die u nu betaalt hoger dan de maximale netto huurprijs van uw woning? Dan mag u geen huurverhoging krijgen. In MijnYmere kunt u de brief bekijken.

Als uw netto huurprijs vanwege de jaarlijkse huurverhoging al twee keer binnen een jaar is verhoogd.

Let op: het gaat hier om de jaarlijkse huurverhoging: een standaard huurverhoging die u ieder jaar krijgt. Is uw netto huurprijs in de tussentijd verhoogd vanwege een verbetering in uw woning of de servicekosten zoals de stookkosten? Dan mag dat wel.

Als u een huurverhoging heeft gehad van € 25 voor woningen met een netto huurprijs van minder dan € 300 en uw netto huur die u nu betaalt hoger is dan € 300. Dit is de huur zonder servicekosten.

Is een van deze situaties op u van toepassing, dan kunt u bezwaar maken.

Redenen die speciaal gelden voor de inkomensafhankelijke huurverhoging 

Huurt u een sociale huurwoning en heeft u een inkomensafhankelijke huurverhoging gekregen voor inkomens hoger dan € 52.753 als u alleen woont of € 61.046 als u met meerdere personen woont? In deze situaties kunt u dan misschien een lagere huurverhoging krijgen.

Als u of iemand anders binnen uw huishouden chronisch ziek is of een beperking heeft. Hiervoor gelden bepaalde voorwaarden. Welke dat zijn leest u op de website van de overheid.

Als de Belastingdienst een te hoog (gezamenlijk) bruto inkomen over 2022 heeft berekend. De Belastingdienst kijkt hoeveel personen er op dit moment staan ingeschreven op uw adres. En wat hun bruto inkomen was in 2022. Alle inkomens bij elkaar opgeteld is het gezamenlijk bruto inkomen van uw huishouden in 2022. De Belastingdienst geeft nooit door wat exact uw inkomen is. Wij krijgen alleen te horen onder welke inkomensgrens u valt.

Het kan zijn dat uw (gezamenlijk) inkomen in 2022 lager is dan wat de Belastingdienst heeft berekend. Dat komt omdat er misschien meer personen op uw adres staan ingeschreven maar in de tussentijd zijn verhuisd. Dit kunt u controleren bij uw gemeente. Is er een inkomen te veel berekend? Dan adviseren we u om bezwaar te maken. U krijgt dan misschien een lagere huurverhoging.

Als u of iemand anders binnen uw huishouden vanaf 2023 minder zijn gaan verdienen. Hierbij moet het (gezamenlijk) inkomen tot een bepaald minimum zijn gedaald:

Als u alleen woont

  • en uw bruto inkomen vanaf 2023 was lager dan € 52.753.
  • en uw bruto inkomen vanaf 2023 was lager dan € 62.191 maar hoger dan € 52.753.

Als u met twee of meer personen woont

  • en uw gezamenlijk bruto inkomen vanaf 2023 was lager dan € 61.046.
  • en uw gezamenlijk bruto inkomen vanaf 2023 was lager dan € 82.921 maar hoger dan € 61.046.

Als u bezwaar wilt maken tegen de inkomensafhankelijke huurverhoging, dan heeft u extra documenten nodig

Welke documenten u verzamelt, hangt af van uw situatie.

Als u of iemand anders binnen uw huishouden op 1 juli 2024 chronisch ziek is of een beperking heeft, levert u één van onderstaande documenten aan: 

  • een bewijs dat iemand in uw huishouden op basis van Besluit zorgverzekering voor een periode van tenminste een jaar en tenminste 10 uur per week verpleging of verzorging ontvangt
  • een blijk van waardering voor mantelzorgers gekregen van de gemeente. De mantelzorg moet voor iemand anders uit hetzelfde huishouden zijn
  • een zorgindicatie op basis van de Wet langdurige zorg voor verblijf óf voor direct oproepbare assistentie bij algemene dagelijkse levensverrichtingen
  • een beschikking op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) of de Wet voorziening gehandicapten (de voorloper van de Wmo) voor voorzieningen van de woonruimte of voor een woningaanpassing
  • een verklaring van de huisarts dat iemand in uw huishouden blind is

En u heeft het uittreksel Basis Registratie Personen (BRP) nodig waar op staat vermeld hoeveel personen zijn ingeschreven op uw adres. U kunt dit document aanvragen bij uw gemeente. Dat kan telefonisch en bij sommige gemeenten kan het ook via de website met uw DigiD.

Let op: er zijn verschillende soorten uittreksels. We adviseren u om te bellen met de gemeente en te vragen welk uittreksel u nodig heeft waar het aantal personen op vermeld staat. Dit om te voorkomen dat u het verkeerde uittreksel aanvraagt.

Goed om te weten:

  • Het uittreksel mag niet ouder zijn dan drie maanden.
  • Het opvragen van het uittreksel kost u geld.
  • U ontvangt het uittreksel meestal binnen 3 tot 5 werkdagen.

Voer onderstaande stappen uit vóór 1 juli 2024

Het kan zijn dat uw (gezamenlijk) inkomen in 2022 lager is dan wat de Belastingdienst heeft berekend. Dat komt mogelijk doordat er misschien personen op uw adres staan ingeschreven. Maar in de tussentijd zijn verhuisd. De Belastingdienst telt het inkomen op van alle personen die op uw adres staan ingeschreven.

1. Controleer bij uw gemeente hoeveel personen er staan ingeschreven op uw adres. Klopt dit niet? Dan moet u  dit doorgeven aan uw gemeente. De gemeente moet dit wijzigen in de Basis Registratie Personen (BRP). De Belastingdienst kan daarna uw (gezamenlijk) inkomen opnieuw berekenen.

2. Controleer bij de Belastingdienst of het aantal personen in uw huishouden nu wel klopt.

Wat wij daarna doen  

Wij vragen na 1 juli 2024 opnieuw bij de Belastingdienst op onder welke inkomensgrens uw (gezamenlijk) inkomen valt. U hoort uiterlijk 1 augustus 2024 of u een lagere huurverhoging krijgt. 

De Belastingdienst kan het gezamenlijk inkomen alleen opnieuw berekenen als de gemeente het aantal personen heeft veranderd. Maar het kan soms even duren voordat de gemeente het aantal personen heeft gewijzigd. We adviseren u daarom om zo snel mogelijk contact op te nemen met de gemeente. Het kan anders gebeuren dat er niets verandert aan uw gezamenlijk bruto inkomen op het moment dat wij het opnieuw opvragen bij de Belastingdienst. Als dat zo is dan moeten wij uw bezwaar helaas afwijzen.

1. Vraag uw inkomensverklaring 2023 op bij de Belastingdienst

2. En upload een uittreksel uit de Basis Registratie Personen

U heeft het uittreksel nodig waar op staat vermeld hoeveel personen zijn ingeschreven op uw adres. U kunt dit document aanvragen bij uw gemeente. Dat kan telefonisch en bij sommige gemeenten kan het ook via de website met uw DigiD.

Let op: er zijn verschillende soorten uittreksels. We adviseren u om te bellen met de gemeente en te vragen welk uittreksel u nodig heeft waar het aantal personen op vermeld staat. Dit om te voorkomen dat u het verkeerde uittreksel aanvraagt.

Goed om te weten:

  • Het uittreksel mag niet ouder zijn dan drie maanden.
  • Het opvragen van het uittreksel kost u geld.
  • U ontvangt het uittreksel meestal binnen 3 tot 5 werkdagen.

Geen MijnYmere account?

U kunt uw bezwaar het snelst indienen via MijnYmere. U ziet dan ook meteen wat voor u van toepassing is en welke documenten we van u verwachten.

Als u geen account aan kunt maken voor MijnYmere kunt u ook bezwaar maken via de post. Stuur uw bezwaar dan met een duidelijke omschrijving en de bijbehorende documenten naar:

Ymere
T.a.v. Afdeling Huurprijs
Postbus 2412
1000 CK Amsterdam