Bijna iedereen heeft wel eens last van zijn buren. We wonen vaak dicht op elkaar, zeker in de stad. Het is bijna onmogelijk elkaar niet te horen. En misschien hebben de buren ook wel eens last van u. Begrip voor elkaar en met elkaar overleggen op een rustig moment kunnen helpen.
Ervaart u overlast van uw buren? Dan vragen wij u om het stappenplan te volgen. Hierin staan tips en adviezen. Ook leest u wanneer u ons kunt inschakelen.
Stappenplan bij overlast
Uw buren weten misschien niet eens dat ze overlast veroorzaken. Bijvoorbeeld omdat ze niet weten hoe goed u hun geluid hoort. Of omdat ze de vuilniszakken in de hal niet slordig vinden. Ook u kunt overlast veroorzaken zonder dat u het weet. Het is daarom belangrijk dat u eerst met de buren praat.
- Wacht niet te lang voor u gaat praten
- Ga niet praten als u erg boos bent. Kies een moment dat u rustig bent. Vraag ook aan de buren of het een goed moment is om te praten.
- Denk voor het gesprek goed na over wat u wilt zeggen. Waar stoort u zich precies aan? En wanneer en waarom? Bijvoorbeeld: "Ik heb last van de harde muziek na 22.00 uur 's avonds, ik kan er niet door slapen."
- Vraag ook aan uw buren of zij weleens last van u hebben
- Luister naar wat uw buren vertellen over de overlast. Soms krijgt u zo meer begrip en is de overlast minder storend.
- Werk samen met uw buren: maak afspraken en zoek samen naar een oplossing
Als aanspreken niet helpt en u komt er niet meer uit met uw buren, dan kunt u buurtbemiddeling inschakelen. Dat is een organisatie die u en uw buren helpt om samen een goede oplossing te vinden.
Kijk op www.beterburen.nl voor buurtbemiddeling bij u in de buurt. Dit is gratis. U kunt ze ook bellen voor advies.
Als buurtbemiddeling niet helpt, kunt u contact met ons opnemen. Wij kunnen helpen als:
- U een woning van ons huurt
- Het om overlast gaat die iedereen ernstig zou vinden
U kunt de overlast niet anoniem melden. Wij bespreken de overlast met u, geven tips uit de praktijk en vertellen u wat wij wel en niet voor u kunnen doen.
Heeft u nog geen MijnYmere-account? Maak dan eerst een account aan. Kunt u geen overlast melden via MijnYmere? Gebruik dan dit formulier
Nadat u ons heeft ingeschakeld, kunnen wij u vragen een logboek bij te houden van de overlast.
In het logboek schrijft u op wanneer u last heeft van de buren, hoe lang het duurt en welke overlast u heeft. Zo krijgen we een goed overzicht van de overlast. Dit is belangrijk als we uw melding onderzoeken. Aan de hand van het logboek kunnen we bepalen hoe we u verder kunnen helpen.
U kunt het logboek (Word-bestand) downloaden.
In het uiterste geval kunnen wij een juridische procedure starten. De overlast moet heel ernstig zijn en er moet voldoende bewijs zijn. De rechter kan regels vaststellen om de overlast te voorkomen of een boete (dwangsom) eisen. Wij kunnen de rechter ook vragen om het huurcontract te beëindigen.
Houd er rekening mee dat een juridische procedure lang duurt en dat Ymere de rechtszaak kan verliezen.
Ernstige overlast
Schakel de politie in bij ernstige overlast:
- vandalisme
- geweld
- bedreiging
Bel bij spoed 112 en als het geen spoed is 0900 8844. Dringende zaken kunt u ook melden bij Meld Misdaad Anoniem via 0800 7000 of www.meldmisdaadanoniem.nl.
Meer over verdachte signalen en wat u dan kunt doen op de website Houd misdaad uit je buurt.
Neem ook contact met ons op als u de politie ingeschakeld heeft. Dat voorkomt misverstanden.